کدهای وضعیت http

کدهای وضعیت HTTP چیست؟


کد وضعیت HTTP پاسخ سرور به درخواست مرورگر است. هنگام بازدید از یک وب سایت ، مرورگر شما یک درخواست را به سرور سایت ارسال می کند ، سپس سرور به درخواست مرورگر با یک کد سه رقمی پاسخ می دهد: کد وضعیت HTTP.

این کدهای وضعیت معادل اینترنت یک مکالمه بین مرورگر و سرور شماست. آنها ارتباط برقرار می کنند که آیا بین این دو چیز درست ، نامطمئن و مشکلی وجود دارد. درک کدهای وضعیت و نحوه استفاده از آنها به شما کمک می کند سریعتر خطاهای سایت را برای به حداقل رساندن خرابی در سایت تشخیص دهید.
شما حتی می توانید برخی از این کدهای وضعیت را برای کمک به موتورهای جستجو و افرادی که میخواهند به سایت شما دسترسی داشته باشند استفاده کنید؛ به عنوان مثال ، کد 301 تغییر مسیر ، به ربات ها و افراد می گوید که یک صفحه به طور دائم به جایی دیگر منتقل شده است.
اولین رقم هر کد وضعیت سه رقمی با یکی از پنج شماره 1 تا 5 شروع می شود. شما ممکن است این را به عنوان 1xx یا 5xx بیان کنید تا کدهای وضعیت در آن محدوده را نشان دهید. هر یک از این محدوده ها یک کلاس متفاوت از پاسخ سرور را شامل می شود.

 

کدهای وضعیت http


 

معمول ترین کدهای وضعیت


100s - سرور به درخواست فکر می کند ، و احتمالا تلاش می کند تا پاسخی مطرح شود. (اتصال در حال انجام است)
200s - شما یک پاسخ دریافت کردید!  "سلام ، چطوری؟" (درخواست با موفقیت انجام شد و سرور به مرورگر پاسخ مورد انتظار را داد)
300s - شما به جای دیگری هدایت شدید. "یک لحظه  دست نگه دارید ، هنوز اینجا کار دارید" (درخواست دریافت شد ، اما یک نوع تغییر مسیر وجود دارد)
400s - هیچکس خانه نیست! سایت یا صفحه قابل دسترسی نیست (درخواست ساخته شده است ، اما صفحه معتبر نیست - این یک خطا از سمت وب سایت ارسال شده است و اغلب زمانی ظاهر می شود که یک صفحه در سایت وجود ندارد)
500s - شکست! ( درخواست معتبر توسط مشتری ساخته شد اما سرور برای تکمیل درخواست موفق نشد)


مهمترین کدهای وضعیت برای موتورهای جستجوگر


برای هر صاحب جستجوگر و وب سایت حرفه ای مهم است که کدهای وضعیتی را که بیشترین تاثیر را در جستجوگرها دارند ، درک کند.
تصور کنید که شما در حال کار بر روی یک سایت هستید که خطاهای 5xx بسیاری نشان می دهد؛ شما می خواهید مطمئن شوید که این یک مسئله در سرور است. خطاهای 4xx بر تجربه بازدید کننده تاثیر می گذارد ، بنابراین شما می توانید در مورد هر گونه تغییراتی که ممکن است به URL هایتان ایجاد کرده اید ، فکر کنید یا اینکه آیا شما صفحات پاک شده ای دارید. هنگامی که علت این موضوع را می فهمید ، می توانید برای اجرای یک صفحه سفارشی 404 اقدام کنید یا ازکد 301 قدرتمند برای ارسال بازدیدکنندگان به جای مناسب استفاده کنید.

 

تاثیر گذار ترین کدهای وضعیت که هر SEO باید بداند و به خاطر بسپارد:

کد HTTP 200- وضعیت خوب
این کد ایده آل شما برای یک وضعیت نرمال و روزمره است که صفحه شما به درستی کار میکند. بازدیدکنندگان ، روباتها و لینک ها به راحتی از صفحات شما بازدید میکنند. شما نیازی نیست کاری کنید و میتوانید مطمئن باشید که صفحات وب سایت شما همان گونه که باید کار میکنند.

 

کد وضعیت HTTP 301 - تغییر مسیر دائمی
یک مسیر هدایتی 301 باید هر زمان که یک URL نیاز به هدایت دائمی به دیگری داشته باشد استفاده شود.  کد هدایت 301 به این معنی است که بازدیدکنندگان و رباتهایی که در آن صفحه میایند به آدرس جدید منتقل میشوند. علاوه بر این ، قدرت لینک شما (قدرتی که به سختی توانسته اید از طریق لینک هایی که به مطلب شما داده اند بدست آورید) نیز به URL جدید از طریق کد هدایت 301 منتقل می شود.  با وجود صحبت گوگل که تمام redirect های 3xx با هم برابرند ، آزمایش ها نشان داده اند که این کاملا درست نیست. تغییر مسیر 301 ، روش ترجیحی برای هدایت به صفحات دائمی است.

 

کد وضعیت 302- هدایت موقت
کد 302 مشابه کد 301 است. بازدیدکنندگان و روباتها را به صفحه جدید هدایت میکند با این تفاوت که لینک های صفحه شما را به صفحه جدید هدایت نمیکند. ما استفاده از کد 302 را برای تغییر دائمی توصیه نمی کنیم. با استفاده از 302s موتور جستجوگر می تواند تغییر مسیر را به صورت موقت تطبیق دهد ، به این معنی که مسیر لینک ها را آن گونه که 301 جادویی هدایت میکند ، عبور نمی دهد.

 

کد وضعیت HTTP 404 -صفحه یافت نشد
این به این معنی است که فایل یا صفحه ای که مرورگر درخواست می کند توسط سرور پیدا نشد. 404s نشان نمی دهد که آیا صفحه یا منبع به طور دائم گم شده یا تنها به طور موقت از بین رفته است. شما می توانید با تایپ کردن یک URL که وجود ندارد ، آنچه در سایت شما ظاهر می شود را مشاهده کنید. مثل ضربه زدن به دیوار آجری است. همانطور که تجربه کرده اید ، وقتی بازدیدکنندگان شما به صفحه ای با خطای 404 میرسند اگر خوش شانس باشید یک بار دیگر امتحان می کنند و یا به دنبال سایت دیگری با اطلاعات مشابه خواهند رفت.
هر سایت دارای چند صفحه است که کدهای وضعیت 404  را دریافت خواهند کرد. این صفحات همیشه نباید هدایت شوند؛ گزینه های دیگر وجود دارد. یکی از اشتباهات رایج این است که بهترین روش جستجوگرها به سادگی تغییر مسیر با 301 صفحاتی است که کد وضعیت 404 را به صفحه اصلی دامنه داده باز می گرداند. این در واقع یک ایده بد برای اکثریت موارد است ، زیرا ممکن است کاربرانی متوجه نشوند که صفحه ای که آنها سعی در دسترسی به آن دارند وجود ندارد.
اگر صفحاتی که 404 کد را بازنشانی می کنند صفحات دارای رده بالا با تعداد زیاد ترافیک هستند و یا یک نشانی اینترنتی واضح دارند که بازدید کنندگان یا لینک ها خواهان آن هستند ، باید با کد 301 انها را به  نزدیکترین صفحه هدایت کنید. به عنوان مثال ، اگر صفحه شما که درباره کیک بدون قند بوده دیگر وجود نداشته باشد ، ممکن است بخواهید این نشانی اینترنتی را به یک صفحه دستور غذا بدون قند هدایت کنید. خارج از این موارد ، ممکن است لازم باشد 404 به طور مستقیم به مقصد بازگردانده شود - این امر بیرون کشیده شدن به طور مستمر و مرتبا توسط موتورهای جستجو را خاتمه می دهد. راهنمای کنسول جستجوی گوگل یک راه عالی برای استفاده بیشتر از سایت شما دارد. به عنوان مثال ، سایت های تجارت الکترونیک اغلب زمانی کد 404 تولید می کنند که محصولات از موجودی خارج می شوند ، بنابراین این سایت ها کیس های خوبی برای ایجاد یک صفحه سفارشی تجارت الکترونیکی 404 هستند.

 

کد وضعیت HTTP 410 -  از بین رفته
410 دائمی تر از 404 است؛ به این معنی است که آن صفحه کلا ازبین رفته است. این صفحه نه برای سرور موجود است و نه بیننده را به ادرس جدیدی منتقل میکند. هر لینکی که شما در سایت دارید که به صفحه کد 404 برمیخورد روباتها و بیننده را به صفحه ای مرده میرساند پس بهتر است این لینکها را پاک کنید.


کد وضعیت HTTP 500 - خطای سرور داخلی
این کد در عوض مشکلاتی مثل صفحات از دست رفته ، نشان دهنده مشکل سرور است. 500 یک خطای سرور کلاسیک است و به به دسترسی دیگران به سایت تاثیر میگذارد. در این حالت بازدید کننده های انسانی و ربات ها هردو از دست خواهند رفت و  لینک های شما به هیچ وجه سریع نخواهد بود. موتورهای جستجو سایت هایی که به خوبی کار میکنند را ترجیح می دهند ، بنابراین بهتر است در صورت مواجه با این کد برای رفع آن وضعیت را بررسی کنید.

 

کد وضعیت HTTP 503 - سرویس در دسترس نیست
انواع دیگری از 500 ، کد 503  است به این معنی که سرور در دسترس نیست. از هر کس (انسان یا غیره) خواسته میشود بعدا دوباره به سایت برگردد. دلیل این کد می تواند بارگذاری بیش از حد سرور یا نگهداری سرور باشد. کد وضعیت 503 تضمین می کند که موتورهای جستجو می دانند که به زودی میتوانند برگردند ، زیرا این صفحه یا سایت فقط برای مدت کوتاهی از دسترس خارج شده است.

 

به اشتراک بگذارید