چه نیازی به تهیه سرویس بکاپ داریم؟ ضرورت بکاپ و نحوه ذخیره سازی نسخه پشتیبان

ایجاد بک آپ از سرور به شما امکان می دهد در صورت خرابی سیستم ، از ایمنی داده ها و محافظت در برابر از دست دادن داده ها اطمینان حاصل کنید. عدم ایجاد بک آپ به طور منظم می تواند شما را در معرض خطر از دست دادن فایل ها و داده ها قرار دهد (عملکرد کل سیستم نیز ممکن است مختل شود). شما می توانید از موارد زیر نسخه پشتیبان بگیرید

  • ماشین های مجازی (VM)
  • فایل های جداگانه
  • دیسک ها یا پارتیشن های دیسک
  • گروهی از فایل ها که بر اساس برخی مشخصه ها ترکیب شده اند
  • سیستم عامل

برای بازیابی سریع داده ها در صورت بروز هر گونه خطا یا خرابی ، لازم است به طور مرتب بک آپ تهیه کنید. سرورها یا دستگاه هایی که در فضاهای مختلف قرار دارند بهترین گزینه برای ذخیره بک آپ هستند.

یکی دیگر از راه های قابل اعتماد و راحت برای ذخیره داده ها استفاده از هاست بکاپ است. این گزینه دسترسی به نسخه های پشتیبان را از هر کجای دنیا ممکن می کند. ذخیره سازی ابری تضمین امنیت داده ها را فراهم می کند، زیرا از سطح بالایی از محافظت برخوردار است. در صورت لزوم، ظرفیت چنین ذخیره سازی را می توان افزایش داد. اگر نیاز به خرید هاست بکاپ دارید ، میتوانید آن را از میهن سرویس تهیه کنید. میهن سرویس تعداد زیادی خدمات را با هدف دستیابی به هر یک از اهداف تجاری شما با استفاده از منابع محاسباتی و عملکردهای ذخیره سازی داده ارائه می دهند.

 

چرا بک آپ ها (پشتیبان گیری) برای دیتابیس ها و وب سایت ها لازم است؟

در صورت خرابی سیستم، خطاهای انسانی یا حملات ویروس، اطلاعات ممکن است آسیب ببینند یا به طور کامل از بین بروند. برای جلوگیری از این اتفاق، از نسخه های بک اپ استفاده می شود. پس از خرابی سرور یا حملات هکرها، به لطف بک آپ گیری، می توان عملکرد وب سایت را به سرعت بازیابی کرد. ایمنی اطلاعات مهم ذخیره شده در پایگاه داده با پشتیبان گیری از پایگاه داده (از جمله اطلاعات مربوط به پرداخت ها، مشتریان، سفارشات و غیره) تضمین می شود. بک آپ ها فرصتی برای بازیابی سریع داده ها و تداوم عملکرد عادی سیستم می دهد.

 

دلایل مهم بک آپ گیری به شرح زیر است:

• حفاظت در برابر سرقت. بک آپ گیری امکان بازیابی سریع عملکرد یک پایگاه داده یا وب سایت را در صورت حمله هک یا ویروس فراهم می کند.

• حفاظت از نشت داده. دلایل نشت داده ها ممکن است متفاوت باشد: حملات ویروس، خرابی سیستم یا هر بلای طبیعی. بک آپ گیری توانایی ذخیره کپی از داده های مهم و بازیابی سریع آنها را فراهم می کند.

• اجتناب از وقفه یا قطع شدن. پشتیبان گیری همچنین به کاهش خطر از دست دادن درآمد و مشتریان و همچنین احتمال بروز مشکلات در عملکرد سایت یا پایگاه داده کمک می کند.

• آزمایش به روز رسانی و کارکردهای جدید. بک اپ گیری به شما امکان می دهد تست هایی را اجرا کنید، که برای اطمینان از اینکه همه بخش ها به درستی بدون تداخل با نسخه اصلی کار می کنند، مهم است.

• رعایت قوانین. ایجاد پشتیبان گیری، رعایت الزامات قانونی برای حفاظت و ایمنی داده ها را در صورتی که در پایگاه داده یا وب سایت موجود است، ممکن می سازد.

انواع پشتیبان گیری (بک اپ گیری)

 

چندین نوع رایج پشتیبان گیری وجود دارد:

• بک آپ کامل : کامل ترین و مطمئن ترین نوع پشتیبان گیری است (معمولاً فضای دیسک زیادی را اشغال می کند). این یک کپی کامل از تمام اطلاعات موجود در پایگاه داده یا در سایت است.

• بک اپ افزایشی : فقط یک کپی از داده هایی است که از آخرین نسخه پشتیبان کامل یا افزایشی تغییر کرده اند. این گزینه به شما این امکان را می دهد که در زمان ایجاد نسخه پشتیبان صرفه جویی کنید و همچنین میزان داده های ذخیره شده را کاهش دهید.

• بک اپ افتراقی : (فضای دیسک بیشتری نسبت به یک نسخه پشتیبان افزایشی، اما کمتر از یک نسخه پشتیبان کامل را اشغال می کند). این نوع یک کپی از تمام داده های تغییر یافته از آخرین نسخه پشتیبان کامل ایجاد می کند.

 

در مرحله بعد، ما دو روش اصلی برای ایجاد بک اپ از فایل ها را در نظر خواهیم گرفت:

بک آپ سلف سرویس: استفاده از این روش به این معنی است که کاربر فایل هایی را که باید کپی شوند را خودش انتخاب می کند. کاربر آنها را در درایو خارجی یا فضای ذخیره سازی ابری کپی می کند. این فرآیند نیاز به تمرکز و مسئولیت دارد، زیرا انتخاب نادرست فایل ها یا خطا در ذخیره داده ها می تواند منجر به از دست رفتن اطلاعات شود.

بک آپ خودکار: این رویکرد راحت تر است. همچنین قابل اعتمادتر است. استفاده از ابزارهای لازم تعبیه شده در سیستم عامل یا نرم افزارهای خاص امکان خودکارسازی فرآیند ایجاد کپی ها را فراهم می کند. دو مزیت مهم این روش عبارتند از:

  • صرفه جویی در زمان (این فرآیند به طور خودکار در پس زمینه اجرا می شود)،
  • ایجاد بک آپ های قابل اطمینان تر و منظم تر.

به هر حال، همه انواع بک آپ گیری مزایا و معایب خود را دارند. هنگام انتخاب یک نوع خاص، باید به معماری فنی سایت یا پایگاه داده، منابع موجود و ویژگی های مورد نیاز کاربر توجه کنید.

 

راه اندازی سرویس بک آپ

اکنون چندین ابزار برای بک اپ گیری از داده ها (برای استفاده از آنها در رایانه، سرور و در فضای ابری) در نظر می گیریم:

  • ذخیره سازی شبکه. SAN (شبکه متصل به فضای ذخیره سازی) یا NAS (ذخیره سازی متصل به شبکه) به شما امکان می دهد به طور خودکار بک اپ گیری را روی درایوهای شبکه ایجاد و ذخیره کنید.
  • برنامه های پشتیبان گیری از داده های شخص ثالث (شامل انواع داده هایی مانند: Paragon Backup & Recovery، EaseUS Todo Backup، Acronis True Image، و غیره).
  • بک آپ گیری در درایوهای خارجی (در دسترس ترین، راحت ترین و آسان ترین راه برای ذخیره اطلاعات مهم). شما می توانید از کارت های SD، درایوهای فلش USB، هارد دیسک های خارجی و بسیاری دیگر برای بک اپ گیری استفاده کنید.
  • ابزارهای سیستم عامل تعبیه شده. به عنوان مثال: Windows Backup and Restore یا rsync برای لینوکس، Time Machine برای macOS. پایگاه دانش Serverspace حاوی دستورالعمل هایی برای ایجاد پشتیبان با استفاده از Windows Server Backup و استفاده از rsync در لینوکس است.
  • پلاگین ها. می توانید افزونه هایی را برای بک آپ گیری از سایت وردپرس خود نصب کنید. نمونه های افزونه: افزونه پشتیبان وردپرس UpdraftPlus، BackWPup، All-in-One WP Migration.
  • ایجاد پشتیبان گیری خودکار روی سرورها در فضای ابری با استفاده از سرویس های ابری (iCloud، Google Drive، Dropbox، OneDrive) و ارائه دهندگان ابر امکان پذیر است.

 

همچنین چندین مرحله مفید برای ایجاد بک اپ گیری ابری برای عکس ها و سایر محتواها وجود دارد:

1. یک سرویس بک اپ (بر اساس نیاز خود) انتخاب کنید. توصیه می کنیم به قابلیت های ویرایش، سهولت استفاده و اشتراک گذاری محتوا توجه کنید.

2. سرور یا داده هایی را که می خواهید پشتیبان بگیرید (می تواند اسناد، فیلم ها، عکس ها و فایل های دیگر باشد) انتخاب کنید.

3. فناوری بک آپ گیری را تنظیم کنید. برای انجام این کار، شما باید فراوانی ایجاد پشتیبان را تنظیم کنید، که به شما امکان می دهد به طور منظم داده ها را ذخیره کنید.

4. بک آپ خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید که آسیبی ندیده و به درستی ذخیره نشده اند.

کاهش خطر از دست دادن اطلاعات از طریق پشتیبان گیری منظم امکان پذیر است.

باید به خاطر داشت که اطمینان از حداکثر ایمنی اطلاعات از طریق استفاده از چندین منبع پشتیبان گیری از داده ها امکان پذیر است.

 

نتیجه گیری

بنابراین، بک آپ گیری وسیله مهمی برای محافظت و جلوگیری از از دست رفتن داده ها در صورت بروز خطاهای کاربر، حمله ویروس، خرابی هارد دیسک و غیره است. همچنین لازم به یادآوری است که به طور مرتب از داده های لازم نسخه پشتیبان تهیه کنید و از امکانات ذخیره سازی امن برای ذخیره آنها استفاده کنید..

به اشتراک بگذارید