مقدمه‌ای بر سرورهای پروکسی در شبکه سازی کامپیوتر

سرورهای پروکسی به عنوان یک واسطه بین دو انتهای اتصال شبکه سرویس دهنده / سرور کار می کنند. رابط سرورهای پروکسی با برنامه های شبکه ، اغلب مرورگرهای وب و سرورها هستند. درون شبکه های شرکتی ، سرورهای پروکسی بر روی دستگاه های داخلی (اینترانت) به طور اختصاصی نصب می شوند. برخی از ارائه دهندگان خدمات اینترنتی (ISPها) هم از سرورهای پراکسی به عنوان بخشی از ارائه خدمات آنلاین به مشتریان خود استفاده می کنند. در نهایت ، گروهی از وب سایت های میزبانی شده توسط شخص ثالث که سرورهای پروکسی وب نامیده می شوند برای استفاده کاربران در اینترنت برای مرور وب خود در دسترس است.

 

ویژگی های کلیدی سرورهای پروکسی

سرورهای پروکسی به طور سنتی سه تابع اصلی را ارائه می دهند:

 1. پشتیبانی فایروال و فیلتر شبکه

 2. به اشتراک گذاری اتصال شبکه

 3. ذخیره داده

 

سرورهای پروکسی ، فایروال ها و فیلتر محتوا

سرورهای پروکسی در لایه اپلیکیشن مدل osi کار می کنند . آن ها متفاوت از فایروال های شبکه سنتی هستند که در لایه های پایین تر osi کار کرده و از فیلترینگ مستقل استفاده می کنند. نصب و نگهداری سرورهای پروکسی برای نصب و نگهداری از فایروال دشوارتر است ، چرا که کارکرد سرور برای هر پروتکل کاربردی مانندhttp ، smtp   یا SOCKS باید به صورت جداگانه پیکربندی شود. با این حال ، یک سرور پروکسی مناسب ، امنیت شبکه و عملکرد پروتکل های هدف را بهبود می بخشد. مدیران شبکه اغلب هم فایروال و هم نرم افزار سرور پروکسی را برای کار در کنار هم نصب می کنند ، فایروال را نصب کرده و نرم افزار سرور پروکسی را بر روی سرورهای ورودی شبکه نصب می کنند. از آنجایی که آن ها در لایه برنامه OSI فعالیت می کنند ، قابلیت فیلترینگ سرورهای پروکسی نسبت به روترهای معمولی نسبتا پیچیده تر است. به عنوان مثال ، سرورهای وب پروکسی می توانند نشانی اینترنتی درخواست های ارسالی برای صفحات وب را با بررسی پیغام های HTTP مورد بررسی قرار دهند. مدیران شبکه می توانند از این ویژگی برای دسترسی به حوزه های غیرقانونی استفاده کنند اما امکان دسترسی به سایت های دیگر را هم فراهم آورند. در مقابل ، فایروال معمولی شبکه نمی تواند نام دامنه اینترنتی را در داخل پیغام های درخواست http مشاهده کند. همچنین برای ترافیک داده های ورودی ، روترهای معمولی می توانند توسط شماره پورت یا آدرس ip فیلتر شوند ، اما سرورهای پروکسی می توانند براساس محتوای برنامه درون پیغام ها فیلتر شوند.

 

به اشتراک گذاری اتصال با سرورهای Proxy

سال ها پیش ، معمولا از محصولات نرم افزاری شخص ثالث در شبکه های خانگی برای به اشتراک گذاشتن ارتباط اینترنتی یک کامپیوتر با کامپیوترهای دیگر استفاده می شد. در حال حاضر ، روترهای پهن باند خانگی به جای آن ، در اغلب خانه ها به اشتراک گذاری اتصال اینترنتی می پردازند. با این حال ، سرورهای پروکسی برای توزیع ارتباطات اینترنتی در میان روترهای متعدد و شبکه های داخلی محلی به کار می روند.

 

سرورهای پروکسی و ذخیره سازی حافظه (Cach)

بارگذاری صفحات وب به وسیله سرورهای پروکسی می تواند تجربه کاربر شبکه را به سه طریق بهبود بخشد. اول ، caching ممکن است پهنای باند را روی شبکه حفظ کرده و مقیاس پذیری آن را افزایش دهد. سپس ، بارگذاری نهان می تواند زمان واکنش تجربه شده توسط مشتریان را بهبود بخشد. برای مثال ، با یک حافظه نهان HTTP ، صفحات وب می توانند به سرعت در مرورگر بارگذاری شوند. در نهایت ، حافظه های نهان سرور پروکسی قابلیت دسترسی به محتوا را افزایش می دهند. کپی های صفحات وب و دیگر محتویات استاتیک در حافظه پنهان همچنان در دسترس باقی می مانند حتی اگر منبع اصلی یا یک پیوند شبکه میانی آفلاین شود. با گرایش وب سایت ها به محتوای پایگاه اطلاعاتی دینامیک ، مزایای ذخیره proxy تا حدی در مقایسه با سال گذشته کاهش یافته است.

 

سرورهای Proxy وب

در حالی که بسیاری از کسب و کارها ، سرورهای پروکسی را به صورت فیزیکی به شبکه های داخلی خود متصل می کنند ، بیشتر شبکه های خانگی از آن ها استفاده نمی کنند زیرا روترهای پهن باند خانگی ، فایروال ضروری و قابلیت های اشتراک اتصال را تامین می کنند. یک دسته مجزا از سرورهای پروکسی به نام پروکسی وب وجود دارند که به کاربران اجازه می دهد از برخی مزایای سرور پروکسی استفاده کنند حتی زمانی که شبکه محلی خودشان از آن ها پشتیبانی نمی کند. کاربران اینترنت پرسرعت اغلب به دنبال خدمات پروکسی وب به عنوان وسیله ای برای افزایش حریم خصوصی خود هستند در حالی که این خدمات مزایای دیگری نیز از جمله ذخیره سازی cach دارند. برخی از سرورهای پروکسی وب برای استفاده  و سایر هزینه های خدمات رایگان هستند.

به اشتراک بگذارید