سرور nas چیست؟ چرا از آن استفاده کنیم و چگونه بهترین سرور را انتخاب کنیم؟

یک سرور NAS (دستگاه ذخیره سازی متصل به شبکه) راه حلی مناسب به منظور ذخیره و اشتراک گذاری فایل ها در خانه و خارج از خانه ارائه می دهد. اما سرور NAS دقیقاً چیست، چرا از آن استفاده می شود و چگونه می توانید بهترین سرور را می توانیم انتخاب کنید؟

یک سرور NAS را به عنوان یک کامپیوتر ساده شده تصور کنید که در وهله اول برای ذخیره و تبادل حجم زیادی از داده ها استفاده می شود. جزء اصلی آن معمولاً یک هارد دیسک است که تنظیمات خانگی آن معمولاً دارای یک تا چهار ماژول حافظه است. رک های حرفه ای NAS قادرند ده ها دیسک بزرگ را در خود جای دهند و راه حل هایی برای تعویض سریع، پشتیبان گیری و جلوگیری از خرابی ارائه دهند. در محیط های خانگی، این سرورها اغلب به عنوان هاب ذخیره سازی چند رسانه ای عمل می کنند. بسته به تعداد و نوع دیسک های نصب شده، ظرفیت کل یک سرور NAS می تواند از چندین تا ده ها ترابایت متغیر باشد. دسترسی به فایل های ذخیره شده را می توان از طریق شبکه خانگی، به صورت سیمی یا از طریق وای فای به دست آورد. سرورهای NAS مجهز به قابلیت های FTP، دسترسی از راه دور مطمئن به فایل های انتخابی یا تمام فایل ها را برای کاربران مجاز خارج از شبکه محلی تضمین می کنند. دستگاه های متصل مانند رایانه ها، تلفن های هوشمند یا تلویزیون ها به پوشه ها و فایل های تعیین شده دسترسی پیدا می کنند و NAS را به یک پخش کننده رسانه مرکزی یا راه حل ذخیره سازی برای خانواده، با فضاهای اختصاصی برای کاربران یا دستگاه های خاص تبدیل می کنند. آن ها همچنین برای پشتیبان گیری از داده ها یا ذخیره فایل های حساس، با بسیاری از سیستم عامل هایی که امکان رمزگذاری اطلاعات اضافی یا محافظت از رمز عبور را فراهم می کنند ایده آل هستند.

این ویژگی ها در محیط های اداری کوچک به همان اندازه مفید هستند و مکانی امن برای کارمندان برای ذخیره و دسترسی از راه دور به فایل های خود فراهم می کنند. همچنین، سرورهای NAS برای ذخیره حجم زیادی از داده ها در طول زمان، مانند فیلم های دوربین های مداربسته در خانه یا محل کار، بسیار ارزشمند هستند. اکثر نرم افزارهای سرور امکان پاک سازی خودکار فایل ها را تحت شرایط خاصی مانند حذف ضبط های دوربین های مدار بسته یک ماهه فراهم می کنند. سرورهای NAS اشتراک گذاری فایل را بین همکاران و اعضای خانواده، حتی فراتر از شبکه محلی، از طریق SSH یا FTP ساده می کنند. این بدان معناست که عکس ها و ویدیوهای سفرهای شما، که در رایانه پردازش شده اند، می توانند فوراً از تلفن هوشمند یا تلویزیون شما قابل دسترسی باشند یا با دوستان و اقوام به اشتراک گذاشته شوند. آن ها همچنین هنگام کار بر روی پروژه ها در چندین دستگاه راحت هستند و امکان ذخیره سازی و دسترسی آسان به فایل های متنی، عکس های تلفن و داده های میدانی را از هر کجای دنیا فراهم می کنند.

 

کدام سرور NAS را انتخاب کنیم؟

سرور nas چیست؟ چرا از آن استفاده کنیم و چگونه بهترین سرور را انتخاب کنیم؟

هنگام انتخاب سرور NAS (دستگاه ذخیره سازی متصل به شبکه)، معیارهای کلیدی به حجم داده ای که می خواهید ذخیره کنید و جایی که از آن استفاده می کنید بستگی دارد. سرورهای Rackmount NAS گزینه های مطلوبی هستند که مراکز داده بزرگ را مدیریت می کنند یا از پورتال های وب قابل توجهی پشتیبانی می کنند. در این سناریوها، وجود یا عدم وجود ویژگی های پیشرفته خاص و همچنین سازگاری با دستگاه ها و راه حل های محاسباتی موجود، می تواند در انتخاب شما تأثیر گذار باشد.

انتخاب یک سرور NAS برای استفاده در دفتر کار ساده تر است. در بیشتر موارد، همان معیارهای دستگاه خانگی اعمال می شود. با این حال، عاقلانه است که حفاظت کارآمدتر از سیستم فایل و گزینه های پشتیبان گیری خودکار را نسبت به قابلیت های چند رسانه ای در اولویت قرار دهیم. برای یک سیستم RAID قابل اعتماد، مدل هایی را با جایگاه های بی متعدد در نظر بگیرید. یک انتخاب عالی در این بخش سرور QNAP NAS است که به دلیل قابلیت اطمینان و امنیت بالا شناخته شده است.

ویژگی های رمزگذاری و محدودیت های دسترسی به فایل ها برای دستگاه های خانگی، نیز بسیار مهم است. اگر تلویزیون هوشمند ندارید، ممکن است یک NAS بخواهید که بتواند مستقیماً کتابخانه رسانه شما را پخش کند. برخی از مدل ها دارای یک کنترل از راه دور ساده برای ناوبری در سیستم فایل یا مدیریت حجم هستند. همچنین ممکن است ویژگی های اضافی جالبی، مانند سرور iTunesبرای همگام سازی کتابخانه خود بر روی یک دیسک محلی پیدا کنید.

در مورد سیستم عامل ها، سرورهای NAS با لینوکس، اغلب با پوشش مخصوص سازنده رایج هستند. این تنظیمات برای دسترسی به فایل بسیار عالی است و به کاربران عادی اجازه می دهد تا از طریق دستورات کنسول پروتکل SSH کنترل بیشتری داشته باشند. سرور NAS ویندوز نیز در تنظیمات خانه رایج است، و یک رابط آشنا را ارائه می دهد که ممکن است استفاده از آن آسان تر باشد. سرورهای Wi-Fi NAS استاندارد هستند و اکثر دستگاه ها را مستقیماً از طریق روتر به هم متصل می کنند. با این حال، دسترسی به فایل ها در سرور فایل سیمی از طریق USB یا کابل شبکه می تواند سریع تر از Wi-Fi باشد. در شرایطی که نیاز به انتقال سریع بسته های داده بزرگ دارید، مانند فایل های ویدیویی از چندین دوربین در مراسم عروسی، اتصال مستقیم به NAS می تواند در زمان صرفه جویی کند.

 

هنگام خرید دستگاه ذخیره سازی شبکه چه نکاتی را باید در نظر گرفت؟

هنگام انتخاب یک دستگاه ذخیره سازی شبکه خانگی، انتخاب اغلب بین مدل هایی با دو یا چهار جایگاه درایو است. انواع دارای دو جایگاه بی معمولاً مقرون به صرفه تر هستند و برای اهداف چندرسانه ای و ذخیره حجم داده های کوچکتر مناسب هستند. از طرف دیگر، دستگاه های چهار بی برای کاربران سخت پسند و محیط های اداری مناسب تر هستند. این مدل ها از پیکربندی های RAID 4 یا RAID 5 پشتیبانی می کنند و بخشی از فضا را برای بررسی های برابری اختصاص می دهند و در صورت خرابی درایو، حفاظت از داده ها را فراهم می کنند. ضروری است که سرور از رابط مناسب برای دیسک ها پشتیبانی کند، به خصوص اگر آنها در بسته قرار نگرفته نباشند.

اگر از قبل مجموعه ای از دستگاه های ذخیره سازی را برای استفاده در یک سیستم NAS دارید، سازگاری بسیار مهم است. برای کسانی که از قبل این دستگاه ها را ندارند، دستگاه هایی با رابط های سریع تر مانند SATA III در اولویت هستند. کانکتورهای M.2 که با درایوهای حالت جامد استفاده می شوند، به ندرت در سرورهای خانگی ساده تر به دلیل هزینه بالاتر و ظرفیت محدود آنها یافت می شوند. با این حال، آن ها در سیستم های حرفه ای RACK NAS، به ویژه آنهایی که برای مراکز پردازش داده طراحی شده اند، رایج تر هستند. نمونه بارز چنین تجهیزات پیشرفته ای سرور فایل مدرن سینولوژی است. مدلی با پردازنده قوی برای مدیریت کارآمد عملیات ورودی و خروجی داده انتخاب کنید. مدیریت فایل ها با تعداد زیادی دیسک می تواند پیچیده شود.

برای راه حل های حرفه ای، محدوده دمای عملیاتی و رطوبت را در نظر بگیرید. دستگاه هایی که مقاومت بیشتری در برابر عوامل محیطی دارند، می توانند گران تر باشند، اما در شرایط سخت، مانند خرابی تهویه مطبوع در اتاق های سرور، امنیت و پایداری داده های بیشتری را ارائه می دهند. برای راه حل های خانگی و تجاری، ظرفیت ذخیره سازی یا وجود درگاه های HDMI برای اتصال مستقیم تلویزیون و پروژکتور می تواند قابل توجه باشد. در نهایت، هزینه مدل های اصلی سرور NAS از حدود 5000 UAH شروع می شود و با جایگاه ها و ویژگی های بیشتر، به ویژه برای واحدهای RACK بزرگ، افزایش می یابد. به یاد داشته باشید که هزینه کل شامل قیمت دیسک ها می شود که با تعداد آنها افزایش می یابد. انتخاب نهایی شما باید با توجه به بودجه و الزامات شما تعیین شود.

 

آیا خرید یک سرور NAS، ارزش دارد؟

سرور NAS برای طیف گسترده ای از زمینه ها مناسب است. یک مدل پایه متصل به روتر خانگی، ذخیره سازی امن و اشتراک گذاری یا پخش آسان فایل های چند رسانه ای و سایر فایل ها را در دستگاه های مختلف ارائه می دهد. با مجوزهای رابط FTP، می توان به راحتی عکس های مهمانی را با دوستان در یک مکان ادغام کرد، در حالی که گزینه های رمزگذاری از داده های خصوصی از دسترسی خانواده محافظت می کند. برای کسب و کارها، NAS به اشتراک گذاری آسان فایل بین کارمندان یا بخش ها را تسهیل می کند. دسترسی فردی به پوشه ها کار از راه دور را امکان پذیر می کند و امنیت و همکاری پروژه را افزایش می دهد. همچنین کنترل جریان اطلاعات، درک پایگاه داده و نظارت بر پیشرفت کار را بهبود می بخشد. یک گزینه هیجان انگیز ایجاد یک ایمیل شخصی و سرور WWW، به دست آوردن استقلال از ارائه دهندگان خدمات خارجی است. راه حل های حرفه ای RACK NAS برای مراکز داده و اتاق های سرور، مدیریت بسته های داده عظیم با حفاظت از دست دادن داده و عملیات خواندن/نوشتن تسریع شده ایده آل هستند. اگرچه RACK NAS به تخصص بیشتری نیاز دارند، یک انتخاب عالی برای شرکت های بزرگی است که به فضا، سرعت و امنیت نیاز دارند. آیا به دنبال یک سرور خانگی ساده برای ذخیره فیلم ها و عکس های سفر مورد علاقه یا تسهیل اشتراک گذاری فایل در شرکت خود هستید؟ سرورهای فایل NAS راه حلی هستند که در زمان و هزینه صرفه جویی می کنند و در عین حال وظایف مختلف را به طور مؤثر مدیریت می کنند.

به اشتراک بگذارید