چگونه شرکت های بزرگ می توانند از ورشکستگی جلوگیری کنند بخش اول

به گفته استاد گری پیزانو ، فروشگاه های آنلاین بزرگ تر به ندرت به عنوان منبع نوآوری محسوب می شوند. با این حال ، در صورتی که مقیاس به درستی مورد استفاده قرار گیرد ، می تواند یک موتور و منبعی برای ایجاد تحول باشد. هری فیگی استاد مدیریت بازرگانی در کتاب خود با عنوان ساخت وساز خلاقانه: DNA نوآوری پایدار ، شیوه ایجاد یک راهبرد نوآوری ، طراحی سیستم برای خلاقیت و ایجاد DNA فرهنگی شرکت ها را توضیح می دهد.

 

 

 

مارتا لاگاسی: عنوان شما ، یعنی ساخت و ساز خلاق ، مفهوم مهم نواوری را نشان می دهد. آیا می توانی در مورد پیش زمینه و شیوه تفکر در مورد نوآوری با من صحبت کنی؟

گری پیزانو: احتمالا بزرگترین اقتصاددان قرن بیستم جوزف شومپیتر بود. او واقعا پدرخوانده اقتصاد نوآوری بود. او فرایندی را که او به عنوان «تخریب خلاقانه» نامگذاری کرد توصیف کرد ، که به موجب آن اقتصادهای پیش رو حرکت می کنند ، زمانی که شرکت های جوان و شرکت های کارآفرینی در صحنه شرکت می کنند و فروشگاه های بزرگ را از بین می برند. او به طور معروف در سال 1939 نوشت که شرکت های بزرگ ، به گفته او ، مانند مردان قدیمی ، تبدیل شدن به نوآوری خود را از دست می دهند. ما چندین بار در سقوط شرکت هایی مانند DEC، کداک ، نوکیا ، وانگ و اخیرا دیده ایم نیروهای تخریب خلاق شوپنتری را چند بار تکرار کردیم. افراد اغلب فراموش می کنند که وقتی اپل ایفون را راه اندازی کرد ، تنها یک شرکت 24 میلیون دلاری بود. من یک طرفدار بزرگ شومپتر هستم. اما تجربه من با شرکت ها ، تحقیقات من و تحقیقات دیگران به من می گوید که فرایندی که او پیش بینی کرده ، اجتناب ناپذیر است. من نمونه های متنوعی از شرکت های بزرگ نوآورانه را هم از لحاظ تاریخی و هم اخیرا دیدم. مردم اغلب فراموش می کنند زمانی که اپل آی فون را راه اندازی کرد ، این شرکت پیش از این یک شرکت 24 میلیارد دلاری بود. این ایده که مقیاس در واقع میتواند مزیتی برای نوآوری باشد ، انگیزه من برای نوشتن این کتاب بود.

 

لاگوس: همانطور که می گویید ، نوآوری یک واژه گسترده است. این برای شما چه معنی دارد؟

پیزانو: نوآوری به معنای تغییر است که ارزش اقتصادی را ایجاد می کند. نوآوری ها می توانند در مورد تغییرات تکنولوژیکی ، تغییر مدل کسب و کار ، یا ترکیبی از هر دو باشند. در چارچوب من ، چهار نوع نوآوری وجود دارد.

1. نوآوری عادی بر اساس شایستگی های فن آوری موجود شرکت و بهره برداری از مدل فروشگاه اینترنتی موجود است.

2. نوآوری مخرب ، یک مفهوم که توسط کلایتون کریستنسن ، همکاران من ساخته شده ، شامل تغییرات بزرگی در یک مدل تجاری شرکت می شود.

3. نوآوری رادیکال شامل یک تغییر عمده در تکنولوژی است ، اما بر خلاف نوآوری مخرب ، مدل کسب و کار موجود را تقویت می کند.

4. نوآوری معماری یک تغییر رادیکال در تکنولوژی است که به طور همزمان شامل ایجاد یک مدل تجاری جدید می شود. این بدیهی است که بیشتر چالش برانگیز است.

 

بخش دوم مقاله را در اینجا بخوانید

به اشتراک بگذارید