چگونه بیش‌تر در مورد کاربران وب سایت خودمان بدانیم؟

برای درک بیشتر در مورد کاربران سایت خودتان ، از این چهار مرحله استفاده کنید ، که می توانید هر ماه یکبار یا در دوره های زمانی دیگر نیز این کار را انجام دهید:

۱.اطلاعات بازدیدکنندگان سایت خودتان را جمع آوری کنید .

۲.آنان را گروه بندی کرده و به صورت فهرست درآورید .

۳.به هر کدام از این گروه ها یک ویژگی اختصاص دهید.

۴.حالا با خود بگویید چگونه مکالمه مورد دلخواه را با آنان آغاز کنیم.

۱- جمع آوری اطلاعات در مورد بازدیدکنندگان وب سایت

برای درک بیشتر بازدیدکنندگان وب سایت می توانید از این بخش کار خود را آغاز کنید که در مورد آنان فکر کنید . ولی این کافی نیست برای این که متوجه شوید که آنان چه کسانی هستند ، چرا وارد سایت شما شده اند ، نیاز آن ها چیست ، و چگونه برای آنان یک محتوا ی تحت وب بنویسیم. ابتدا شما باید آنان را به خوبی بشناسید و با واقعیات زندگی آنان آشنا باشید .
اگر خودتان را از این دیدگاه قرار دهید و محتوای وب سایت خودتان را همان طور که خودتان فکر می کنید کاربران دوست دارند بنویسید شما در حقیقت محتوای وب سایت را براساس فرضیات خودتان می نویسید . اگر فرضیات شما اشتباه باشد ، محتوای شما تأثیر خوبی نخواهد داشت .
در اینجا می خواهم پیشنهاداتی را به شما ارائه دهم که بتوانید به آسانی اطلاعات بیشتری را در مورد کاربران وب سایت خودتان بدانید . اینکه آنان در حقیقت چه می خواهند ، ولی ابتدا باید ببینید ، به آنان گوش کنید ، و با یک بازدیدکننده بالقوه خودتان صحبت کنید . با این روش به آسانی می توانید یک تصویر ذهنی عالی از نحوه فکر کردن بازدیدکنندگان سایت خودتان به دست آورید .
•در مورد هدف و مأموریت خودتان فکر کنید : دقیقاً به چه افرادی می خواهید خدمات ارائه کنید؟ چگونه و با چه کمکی می خواهید مشکلات آنان را برطرف کنید .
•ایمیل ها را بخوانید : تمامی این ایمیل هایی که از طریق بخش تماس با ما یا بخش دریافت نظرات کاربران دریافت می کنید را مطالعه کنید ؟ آن ها کاربران و مشتریان احتمالی شما هستند . ببینید بیشتر در مورد چه مسائلی سؤال می کنند ؟
•خواندن نظرات ، پیشنهادات ، وبلاگ ها که در زمینه کاری شما هستند ، در موضوع کاریه شما فعالیت می کنند ، و یا جایی که کاربران هدف شما به موضوعات آن سایت که در زمینه شما نیز هست علاقه نشان می دهند .
•تماس های با شرکت را ضبط کنید : در صورتی که مشتری با شما تماس می گیرد حتماً سعی کنید که در سیستم اتوماسیون اداری خودتان سؤالات آنان را ثبت کنید .
•رقیبان خود را نیز بررسی کنید : رقیبان شما هم برای کاربران هدف متمرکز شدند با پیگیری محتوا و روش کار و آنان نیز می توانید این کار را انجام دهید .
•توسط نرم افزار تحلیل به سایت خود بررسی کنید که بیشتر با چه کلیدواژه ها این کاربران وارد سایت شما می شوند : یکی از کارهایی که به صورت هفته ای انجام می دهم این است که یک خروجی از نرم افزار تحلیل خود می گیرم و بررسی می کنم که کاربران و چه کلیدواژه هایی وارد سایت ما شدند.
•توسط نرم افزار تحلیل خودتان بررسی کنید که کاربران بیشتر از چه کشور شهر و و موقعیت جغرافیایی وارد سایت شما شدند اخیراً نرم افزار تحلیل گوگل استان های کشور ایران نیز با تفکیک کرده به شما نشان می دهد بنابراین می توانید متوجه شوید که نیازهای استان های دیگر کشور نیز چه هستند . همچنین زمانی که وارد سایت شما می شوند به چه بخشی از سایت شما مراجعه می کنند ، چقدر در سایت شما باقی می مانند ، کی و از کدام صفحه سایت شما را ترک کردند. نرم افزار تحلیل گوگل واقعیات خوبی را در اختیار شما قرار می دهد. ولی این نرم افزار نمی تواند به ما بگوید که به چه دلیل آن ها سایت را ترک کردند ولی اگر می توانستیم آنچه که آنان نیاز دارند را در اختیارشان قرار بدهیم آیا سایت را ترک می کردند ؟ یا آن ها به این دلیل به سرعت سایت را ترک کرده اند چون ایده اولیه سایت با آن گفته که سایت نمی تواند آنان کمک کند ؟
•جستجوی کاربران در داخل سایت را بررسی کنید : تمامی جستجوی کاربران را در سایت خودتان ثبت کند و ببینید کاربرانی که وارد سایت شما می شوند بیشتر چه کلمات کلیدی را جست وجو کردند تا در سایت شما آن را به دست آورند.
•استفاده از رسانه های اجتماعی : در رسانه های اجتماعی و انجمن ها در گروه هایی که در زمینه سایت شما هستند عضو شوید در آنجا خواهید دید که معمولاً کاربرانی که در زمینه کاری شما فعالیت می کنند و به موضوع شما علاقه دارند معمولاً چه سؤالاتی دارند. آن ها روزی ممکن است کاربر سایت شما شوند بنابراین از همین حالا محتوای دلخواه آنان را باید بنویسید
•یک بخش پرسش در سایت خودتان ایجاد کنید و از کاربرانی که وارد سایت شما می شوند بخواهید که آن را پر کنند : از آن ها سؤالات کوتاهی پرسید در مورد خودشان ، چرا وارد سایت شما شدند ، به این که آیا به اطلاعات مورد نیاز خودشان دسترسی پیدا کردند ؟ و ...
•با مردم مصاحبه کنید : از افرادی که ممکن است از خدمات سایت شما استفاده کنند .
•در مورد کاربر پسند بودن محتوای فعلی خود تحقیق کنید: با کاربرانی که در حال حاضر با شما در ارتباط هستند مصاحبه کنید . از آن ها بخواهید که نظر خودشان را در مورد محتوای فعلی سایت شما را ارائه کنند . نیازی نیست که حتماً در حال حاضر سیستم Navigation سایت خود را بررسی کنید ، از آن ها بخواهید که نظر خود را در مورد صفحات داخلی به شما ارائه کنند همچنین از آن ها بخواهید که نیازها در روش های استفاده و دسترسی به محتوا را نیز به شما بگویند .

۲- گروه های کاربران سایت خود را به صورت فهرست درآورید .

ما هنگامی که می خواهیم برای وب سایت خود محتوایی را بنویسیم باید به این نکته توجه کنیم که برای کدام یک از گروه های مخاطبین سایت می خواهیم این محتوا را بنویسیم به همین دلیل ابتدا باید کاربران سایت خود را گروه بندی کنیم و سپس در هنگامی که می خواهیم محتوای خود را بنویسیم به موارد این فهرست رجوع کنیم.
به عنوان مثال سایتی محصولات آرایشی و بهداشتی را می فروشد می تواند گروه مخاطبان خود را به صورت زیر طراحی کند
خانم ها ، متأهل / مجرد ، سن ۱۸ تا ۲۴ سال ، ۲۴ تا ۳۵ سال و ۳۵ سال به بالا – رنگ پوست
آقایان ، سن ، نوع شعل ، رنگ پوست ، و غیره
سپس در زمانی که می خواهیم برای هر کدام از محصولات آرایشی و بهداشتی برای هر کدام از این دو گروه و زیرمجموعه های آنان به نویسیم باید به تک تک موارد توجه کرده و سپس محتوا را دقیقاً برای گروه موردنظر بنویسیم.

۳- به هر کدام از این گروه ها یک ویژگی اختصاص دهید .

حالا ما افرادی که وارد سایت ما می شوند و به نوعی می شناسیم و فهرست کردیم و گروه بندی حالا به هر کدام از این گروه ها یک ویژگی اختصاص می دهیم در زیر چند مثال برای گروه بندی و ارائه ویژگی و هر کدام از این گروه ها را به شما می گویم:
احساسات
قابلیت ها
تکنولوژی
تجربه ها
دانش
زبان
و غیره

۴- با خود بگویید چگونه مکالمه مورد دلخواه را با آنان آغاز کنیم.

اینکه بدانید چه موضوعی برای بازدیدکنندگان سایت شما مهم است به شما کمک می کند که تصمیم بگیرید در زمانی که می خواهید محتوای سایت خود را بنویسید و روی چه موضوعی بیشتر تمرکز کنید .
این دقیقا همان مرحله ایست که باید از تمامی تواناییهای خود بهره بگیرید.
به اشتراک بگذارید