معیارهای ارزش گذاری کسب و کارهای کوچک

فروش کسب و کار می تواند یک تصمیم سخت برای کارآفرینان هم از نظر احساسی و هم مالی باشد. واقعیت غم انگیز این است که هنگامی که به ارزیابی ارزش واقعی شرکت شما می پردازد ، هزینه های مدیریت و راه اندازی فروشگاه شما و زیان های ناشی از آن ، زمانی که با معیارهای ارزشیابی سخت مواجه می شوند ، ارزشی ندارد. به عنوان یک صاحب کسب و کار کوچک ، شما باید با این معیارهای ارزیابی آشنا باشید تا بدانید که چگونه خریداران بالقوه ارزش کسب و کار شما را محاسبه می کنند.

 

 

EBITDA

EBITDA (درآمد قبل از بهره ، مالیات و استهلاک) یا در یک کلام سود ناخالص شما معمول ترین معیار ارزیابی برای کسب درآمد است. EBITDA "استاندارد طلایی" ادغام و مالکیت خصوصی است. اگر شرکت شما در صنعت رشد جلو باشد ، باید انتظار یک ارزش گذاری بالا را داشته باشید. شرکت های سرمایه گذاری خصوصی تا تقریبا 6 تا 8 برابر سود ناخالص شما را پرداخت می کنند. با این حال ، حتی در این ارزیابی های بالا ، شما ممکن است فکر کنید که پیشنهاد خریدار برای هزینه های گذشته و پتانسیل رشد بالقوه محصول اینترنتی شما حساب نمی شود. در واقع ، بسیاری از شرکت های فناوری اطلاعات ، EBITDA خود را قربانی کرده اند تا رشد آینده را دنبال کنند - استراتژی که اغلب از سوی گوگل ، مایکروسافت و آمازون استفاده می شود - که می تواند بر قیمت EBITDA تاثیرات منفی داشته باشد. به این دلیل بسیاری از معاملات از هم جدا می شوند - خریداران ادعا می کنند که فروشندگان بیش از حد حریص هستند ، در حالی که فروشندگان ادعا می کنند که خریداران قادر به دیدن پتانسیل دراز مدت هزینه های آن یا خرید آن نیستند. این به عنوان «شکاف ارزیابی کلاسیک» نامیده می شود.

 

اهمیت اختلاف ها

فقط به این دلیل که شما و خریدار آینده نویسی در ارزش گذاری اختلاف دارید به این معنی نیست که معامله از کنترل خارج شده است. به استثنای اینکه تکنولوژی ارزشمندی داشته باشید که بتواند برای رشد آینده ای قدرتمند داشته باشد ، به سختی میتوانید شخصی را برای خرید فروشگاه اینترنتی قانع کنید. شما احتمالا باید از طریق مذاکرات بیشتر با خریدار در جایی به تعادل به برسید و ثابت کنید که ROI (بازده سرمایه گذاری) و پتانسیل رشد شما ممکن است چندین EBITDA بزرگتر را توجیه کند. شما باید یک کارگزار تجاری ، مشاوره مارکتینگ یا بانکدار سرمایه گذاری در چنته خود داشته باشید تا به شما در پیدا کردن ارزش معامله و ساختاری که برای هر دو طرف قابل قبول است کمک کنند.

خریداران سنتی دوست ندارند یک کسب و کار را که به شدت در چرخه یک محصول یکپارچه است بپذیرند. محصولات خام به شدت در معرض این نوسانات هستند. کسب و کاری که کنترل قیمت را ، که توسط بازار تعریف شده است ندارد و باید بهترین طیف اقتصادی را در اختیار داشته باشد. به عنوان یک فروشنده ، می توانید سعی کنید خریدار را متقاعد کنید که اقتصاد کلان در سال آینده تغییر خواهد کرد ، فروش آن سخت است ، اما ممکن است توسط همکاران صنعتی پذیرفته شود.

 

کسب درآمد

برای دو طرف در یک ارزش گذاری ، "درآمد" یک راه حل ممکن است. سود حاصل از یک معامله ارزش اضافی بر اساس درآمد فروش فروشگاه آنلاین سالانه فروشنده طی یک دوره پنج ساله است. یک توافقنامه نمونه این است که ابتدا در یک شرکت 4 برابر چندین شرکت را به فروش برسانند ، اما اضافه کردن یک پیش درآمد به سهامداران فعلی امکان می دهد تا سود 6 برابری بر اساس درآمد در پایان دوره پنج ساله کسب کند. این می تواند برای فروشنده خطر باشد ، به ویژه اگر شرکت نتواند اهداف پیش بینی شده خود را در این دوره به دست آورد ، اما برای هر دو طرف سودمند است. این ساختار معامله ای برای شرکت هایی که دارای EBITDA ضعیف هستند ، یک توازن خوب را ایجاد می کند ، اما درآمد پیش بینی شده در طی چند سال آینده 50٪ و یا بیشتر است. این همچنین به خریدار یک انگیزه اضافی برای سرعت بخشیدن به رشد شرکت و افزایش پتانسیل شرکت برای رسیدن به اهداف وعده داده شده است.

 

خریداران چندگانه در دادگاه

خریداران معمولا از طریق دستکاری و تحریف این معیارهای ارزیابی تلاش می کنند تا کسب و کار اینترنتی خود را از طریق تخفیف تیزهوشانه خریداری کنند. در دادگاه چندین خریدار را برای ایجاد یک جنگ قیمت گذاری و بازی در کنار بهترین معامله برای کسب و کار کوچک شما ایجاد میکند.

 

 

به اشتراک بگذارید