کدام مدل سازمانی برای کسب و کار شما مناسب است؟ بخش دوم

در بخش قبلی مقاله گفتیم:

هنگام ایجاد یک کسب و کار جدید ، باید به طراحی ساختار سازمانی شرکت خود توجه کنید. این کار باید با توجه به اندازه، صنعت و اهداف شرکت شما تعیین شود. به ساختار سازمانی  به عنوان فلوچارت های ارتباطی نگاه کنید. ساختارهای سازمانی درک نشده، ارتباطات ضعیف و ناکارآمد را ایجاد می کنند که در آن مدیران در سطوح مختلف نیاز به ارائه اطلاعات برای بسیاری از افراد برای تایید بیش از حد بسیاری از سطوح دارند. ساختار سازمانی به خوبی طراحی شده کانال های ارتباطی کارآمد را تولید می کند و تصمیمات سریع و درست را تشویق می کنند. بیایید به چندین شکل معمول ساختار سازمانی نگاه کنیم.

 و برخی از مدل ها را توضیح دادیم ، در ادامه به توضیح مدلهای دیگری میپردازیم:

 

منطقه ای

اگر شرکت شما بزرگ و شروع به ملی یا جهانی شدن کرده ، نیاز به  تغییر ساختار شرکت خود را به بخش های منطقه ای تقسیم کنید. این یک نوع از ساختار کارکردی است که مدیران ارشد در کشور خود در بالا قرار دارند و بخش گزارشگری شامل مدیران منطقه ای است. این روش این اطمینان را می دهد که تقاضاهای شما در بازارهای های مختلف به صورت محلی صورت می گیرد. محلی سازی هدف در اینجا، در همه جنبه ها - قیمت گذاری، املاک و خطوط تولید است. شرکت های بزرگ که سعی در استفاده از یک استراتژی واحد قیمت گذاری در یک خط تولید ایستا در سراسر بازار های مختلف جغرافیایی دارند، اغلب ناکارآمد و شکست خورده اند، که توسط رقبای منطقه ای کوچک تر خورده می شود.

 

ماتریس

ساختار ماتریس اغلب توسط شرکت های بازی های ویدئویی و فیلم، با بخش های مختلف که همگی برابرند و در کنار هم برای تولید یک محصول نهایی استفاده می شود. در این حالت، یک مدیر قوی در بالا - مانند یک ناشر بازی ویدیویی یا مدیر فیلم - به عنوان یک رهبر تیم عمل می کند تا اطمینان حاصل کند که هر بخش اطلاعاتی را که برای تکمیل کار جداگانه خود نیاز دارند، دریافت می کند. به عنوان مثال، در تولید یک فیلم، یک بخش ممکن است بر روی موسیقی کار کند، دیگری ممکن است بر روی جلوه های ویژه کار کند. هر بخش باید اطلاعاتی از طرف دیگر دریافت کند - به عنوان مثال یک تیم جلوه های ویژه نیاز به دسترسی به فیلم های فیلم برداری دارد - و این کار کارگردان فیلم است تا تمام بخش ها را مرتبط کند و محصول به پایان برسد.

 

سازه های دیگر

در حالی که اکثر شرکت ها از تنوع ساختار کارکردی استفاده می کنند، شما می توانید تصمیم بگیرید که کدام ساختار به بهترین شکل ممکن با شرکت شما سازگار است. همچنین می توانید بهترین قطعات هر یک را برای ترکیب ساختار سفارشی ایجاد کنید. فقط به یاد داشته باشید، دلیل داشتن یک ساختار سازمانی، حفظ ارتباطات است.

 

بخش اول مقاله را در اینجا بخوانید

 

 

به اشتراک بگذارید