کدام مدل سازمانی برای کسب و کار شما مناسب است؟ بخش اول

هنگام ایجاد یک کسب و کار جدید ، باید به طراحی ساختار سازمانی شرکت خود توجه کنید. این کار باید با توجه به اندازه، صنعت و اهداف شرکت شما تعیین شود. به ساختار سازمانی به عنوان فلوچارت های ارتباطی نگاه کنید. ساختارهای سازمانی درک نشده، ارتباطات ضعیف و ناکارآمد را ایجاد می کنند که در آن مدیران در سطوح مختلف نیاز به ارائه اطلاعات برای بسیاری از افراد برای تایید بیش از حد بسیاری از سطوح دارند. ساختار سازمانی به خوبی طراحی شده کانال های ارتباطی کارآمد را تولید می کند و تصمیمات سریع و درست را تشویق می کنند. بیایید به چندین شکل معمول ساختار سازمانی نگاه کنیم.

 

کارکردی

ساختار کارکردی بیشترین استفاده  در شرکت ها را دارد. این یک فلوچارت بالا به پایین است که مدیر اجرایی در بالا هستند، با مدیران مختلف در سطوح مختلف - مانند منابع انسانی، بازاریابی، حسابداری و بخش های مهندسی - همه به طور مستقیم به مدیر اجرایی گزارش میدهند. این گروه ها توسط سرپرست ها جداگانه از یکدیگر اداره می شوند و تنها به مدیر ارشد پاسخ می دهند. قدرت این سیستم این است که درک  آن آسان و نگهداری کسب و کار منظم بخش بندی شده است. با این حال، ضعف چشمگیر است - اگر یک سازمان ضعیف سازماندهی شده باشد، در مواردی که نتوانند با هم صحبت کند، باعث ایجاد مشکلات ناخوشایند خواهد شد.

 

محصول

یک نوع ساختار کاربردی ساختار محصول است که برای شرکت های بزرگ طراحی شده است. در این جریان نمودار، گروهی از بالاترین مدیران در بالا قرار می گیرند، در حالی که محصولات مختلف به مینی شرکت ها تقسیم می شوند. به عنوان مثال، یک شرکت مواد غذایی ممکن است به نوشیدنی ها، تنقلات، محصولات لبنی، غذاهای یخ زده و چاشنی ها تقسیم شود، مدیران هر بخش به بالا. گزارش دهی دارند. در این مورد، اگر در تماس نباشند مهم نیست زیرا محصولات به طور مستقیم به یکدیگر وابسته نیستند.

 

مشتری

اگر شرکت شما خدماتی مانند مراقبت های بهداشتی ارائه دهد، می توانید از ساختار سازمانی مبتنی بر مشتری استفاده کنید. این شکل به سادگی تنوع ساختار محصول است که در آن بخش های مختلف کسب و کار به یک گروه خاص مشتری تقسیم می شوند - به عنوان مثال، بیماران بستری، بیماران سرپایی و بیماران کلینیک رایگان. مدیران هر بخش سپس به طور مستقیم به رئیس  بیمارستان گزارش خواهند داد. این روش همچنین برای جلوگیری از همپوشانی، سردرگمی و انحراف طراحی شده است.
 

 

 

به اشتراک بگذارید