چگونه بفهمیم مودم ما هک شده است؟

امروزه به دلیل اینکه اکثر مودم هایی که کاربران کسب وکار های آنلاین استفاده می کنند از نوع بی سیم یا وای فای(WiFi) است، امکان هک شدن و سوء استفاده از سرویس های اینترنت کاربران وجود دارد. در این نوشته سعی می شود که چند راهکار برای تشخیص اینکه آیا مودم ما هک شده و توسط شخص دیگری غیر خود ما یا کاربران ما مورد استفاده قرار می گیرد، تشریح شوند.

اولین روش برای تشخیص هک مودم، استفاده از خود مودم و قسمت تنظیمات آن است. شما با وارد کردن آدرس آی پی های ۱۹۲.۱۶۸.۱.۱ یا ۱۹۲.۱۶۸.۰.۱ بسته به نوع مودم مورد استفاده می توانید وارد مودم شده و بعد از وارد کردن نام کاربری و رمز عبور مودم که هردو بطور پیش admin است وارد قسمت تنظیمات مودم شوید. سپس در صفحه ی تنظیمات به دنبال Attached Devices یا Device List بگردید. سپس بر روی گزینه ی Status و بعد Wirelessکلیک کنید. البته این گزینه در مودم های مختلف متفاوت است، برای مثال در مودم – روترهای D-Link پس از ورود باید بر روی گزینه ی Status کلیک کرده و گزینه ی Wireless Clients را بزنید.

در مرحله بعد با ورود به قسمت IP Filtering می توان به صورت تکفیک شده هر دستگاه و IP آن را به همراه آدرس مک آن مشاهده نمود. البته در برخی از انواع مودم ها مانند D-Link هر دستگاه به همراه IP و آدرس مک خود نشان داده شده است.

اگر نتوانستید از این فهرست دستگاه های متصل به مودم تان تشخیص دهید که کدام دستگاه ها متعلق به شما است کافیست که یک یک دستگاه ها را به نوبت خاموش کنید و این صفحه را رفرش(refresh) کنید و اگر آن آدرس IP و مک را مشاهده نکردید، مشخص است که آن دستگاه متعلق به شماست. البته می توانید آنگونه که در مقاله چگونه مک آدرس(Mac address) برای مودم تعریف کنیم؟ توضیح داده شد براساس مک آدرس دستگاه ها، دستگاه های متعلق به خود را شناسایی کرده و دستگاه بیگانه ای که در واقع در حال استفاده از مودم و اینترنت شماست را شناسایی کنید.

روش فوق یک روش ساده است که بدون هیچگونه نرم افزار اضافی صورت می پذیرد، اما شما می توانید از نرم افزارهای مخصوص بررسی امنیت و هک مودم نیز استفاده کنید که در زیر دو نمونه از آنها بررسی و توضیح داده می شوند.

یکی از ابزارها یا برنامه های بررسی امنیت و هک شدن مودم ابزار تحت وب Router Checker است. این ابزار می‎تواند تنظیمات اتصال روتر بی سیم شما را بررسی کند. اگر شما در تنظیمات روتر خود استفاده غیرمجاز از یک سرور DNS را مشاهده کردید ممکن است به این معنا باشد که شخص دیگری با تغییر اطلاعات اتصال شما و سرور DNS اتصال اینترنت شما را به سرقت برده باشد.

استفاده از ابزار تحت وب Router Checker ساده و راحت است. در این روش نیاز به دانلود چیزی نیست و تنها کافی است به اینترنت متصل شده و آسیب پذیری‎های شبکه خود را بررسی کنید.

برنامه های کاربردی محبوب نیز وجود دارند که امکان بررسی امنیت یا هک شدن مودم شما را ممکن می سازند. از طریق این ابزار شما قادر خواهید بود ببینید آیا شبکه شما در وضعیت مناسبی کار می‎کند یا خیر. چند نرم افزار محبوب بررسی امنیت مودم به شرح زیر است:

  • Wireless network watcher

  • SoftPerfect WiFi Guard

  • Advanced IP scanner

  • Angry IP scanner



  •  
  •  

اپلیکیشن هایی نیز به منظور بررسی امنیت و هک شدن مودم نیز وجود دارد که یکی از آنها که در سیستم عامل اندروید کار می کند، Home alert pro می باشد. به وسیله این اپلیکیشن، می توانید با وصل شدن به اینترنت خانگی خود، تمام دستگاه های متصل به آن را مشاهده کنید.
استفاده از این برنامه به این صورت است که بعد از ورود به اپلیکیشن، از طریق connection اینترنتی، به مودم وصل می شوید و لیستی از تمامی دستگاه هایی را که در حال استفاده از آن هستند را می بینید. این اپلیکیشن IP مربوط به هر دستگاه را در اختیار شما قرار می دهد و شما می توانید IP اضافی که در واقع آی پی هک کننده است را شناسایی کرده و آن را از طریق این اپلیکیشن در لیست سیاه مودم، از وصل شدن مجدد آنها حتی در صورت دسترسی مجدد به رمز شما، جلوگیری کنید.
 
به اشتراک بگذارید