چگونه از هک شدن سایت خود جلوگیری کنیم؟

یکی از مهم ترین عوامل افزایش امنیت یک وب سایت رعایت موارد امنیتی توسط مالک ، طراح و استفاده کننده سایت می باشد.

عوامل رایج هک شدن سایتها

عوامل رایج هک شدن سایتها یک و یا چند مورد از موارد زیر می باشد:
۱ – استفاده از نرم افزارهای قدیمی
(معمولاً نرم افزارهای قدیمی دارای انواع اشکالات امنیتی می باشند و به دلیل قدیمی بودن این اشکالات شناخته شده هستند و توسط نفوذ گران استفاده می شود )
۲ – استفاده از سیستم های مدیریت محتوای قدیمی :
سیستم های مدیریت محتوای قدیمی مانند جوملا ۱.۵ و یا ورد پرس قدیمی و یا انواع سیستم های مدیریت محتوای قدیمی
(در صورت استفاده از سیستم های مدیریت محتوای قدیمی مانند جوملای ۱.۵ و یا دیگر سیستم های قدیمی احتمال هک شدن سایت شما تقریباً ۱۰۰ درصد می باشد)
۳ - استفاده از کدها و یا اسکریپت های ناامن و یا دارای امنیت پایین
(یکی از رایج ترین عوامل هک شدن استفاده از کدهای ناامن می باشد زیرا نفوذ از طریق کد صدها برابر ساده تر از نفوذ از روش های دیگر مانند سرور ، شبکه و یا هاست می باشد و تنها هکرهای بسیار حرفه ای توان نفوذ از روش های دیگر را دارند و معمولاً این هکرها تنها اقدام به نفوذ به سایت های بزرگ جهانی و یا دولتی می نمایند و به سایت های متوسط و کوچک نفوذ نمی نمایند )
۴ - استفاده از رمز عبور ضعیف و ساده
(یکی از رایج ترین عوامل هک شدن یک سایت پیدا کردن یکی از رمزهای عبور مانند رمز عبور کنترل پنل ، FTP ، دیتابیس ، admin، ایمیل ، بخش مدیریت سایت و یا یکی از رمز عبورهای سایت توسط هکر می باشد)
۵ – نصب نرم افزار ، ماژول ، قالب ، کامپاننت و یا پلاگین قفل شکسته و کرک شده
(معمولاً نفوذگر ها اقدام به شکستن قفل نرم افزارها می نمایند و سپس در آن نرم افزار یک در ورود پنهانی(back door)، ویروس مخفی (trojan) و یا کد مخرب قرار می دهند و سپس آن را به رایگان در اینترنت منتشر می نمایند و شما نیز ممکن است به دلیل رایگان بودن از آن استفاده نمایید. این روش یکی از رایج ترین روش های نفوذگرها برای نفوذ می باشد زیرا این امر موجب می شود پس از نصب آن نرم افزار، ماژول ، قالب ، کامپاننت و یا پلاگین سایت شما عملاً در اختیار هکر قرار می گیرد تا در زمان مناسب به آن نفوذ نماید . معمولاً این موارد در محل هایی بسیار مخفی قرار داده می شوند و پیدا کردن آن ها بسیار سخت و پیچیده بوده و تنها افراد دارای تخصص بسیار بالا در موضوع امینت ممکن است بتوانند این موارد مخفی را پیدا نماید)
۶ – نصب ماژول ، قالب ، کامپاننت و یا پلاگین قدیمی و یا دارای مشکلات امنیتی
(معمولاً هسته (بخش مرکزی – core) سیستم ها دارای امنیت مناسبی می باشد اما ماژول ها ، قالب ها، کامپاننت ها و یا پلاگین ها دارای امنیت بسیار پایینی می باشد. نفوذ از طریق هسته بسیار سخت تر از نفوذ از طرق ماژول ها ، قالب ها، کامپاننت ها و یا پلاگین ها می باشد به همین دلیل بیش از ۹۰ درصد نفوذ به سیستم ها از طریق ماژول ها ، قالب ها، کامپاننت ها و یا پلاگین های ناامن و یا قدیمی می باشد. این اشکالات معمولاً شناخته شده هستند و توسط نفوذ گران مورد استفاده قرار می گیرند)
۷ – عدم رعایت موارد امنیتی مربوط به نرم افزار مورد استفاده که توسط سازنده اعلام شده اند
(معمولاً هر نرم افزار استاندارد که دارای کیفیت و امنیت قابل قبولی باشد دارای یک راهنمای امنیتی می باشد که توسط تولیدکننده نرم افزار به استفاده کننده داده می شود که باید در هنگام نصب و استفاده آن نرم افزار تمامی موارد به صورت دقیق و ۱۰۰ درصد رعایت گردد. معمولاً یکی از رایج ترین عوامل هک شدن فروشگاه هایی که از نرم افزارهای استاندارد و باکیفیت استفاده می نمایند عدم رعایت موارد امنیتی ارائه شده توسط آن نرم افزار می باشد. )
۸ – عدم رعایت موارد امنیتی مربوط به سیستم مدیریت محتوای مورد استفاده مانند تنظیم سطح دسترسی ها و موارد دیگر
(تمامی سیستم های مدیریت محتوای معروف و شناخته شده مانند جوملا ، ورد پرس و غیره که دارای کیفیت و امنیت قابل قبولی می باشد دارای یک راهنمای امنیتی می باشد که توسط تولیدکننده ارائه شده است که باید در هنگام نصب و استفاده از آن نرم افزار تمامی موارد به صورت دقیق و ۱۰۰ درصد رعایت گردد. معمولاً یکی از رایج ترین عوامل هک شدن سایت هایی که از سیستم های مدیریت محتوای شناخته شده استفاده می نمایند عدم رعایت موارد امنیتی ارائه شده توسط آن نرم افزار می باشد. )
۹ – ویروسی شدن کامپیوتر مورد استفاده در مدیریت سایت
(یکی از روش های رایج نفوذ گران انتشار ویروس و تروجان در سطح اینترنت می باشد. معمولاً این نرم افزارهای مخرب بدون اطلاع مدیران سایت که در حال استفاده از کامپیوتر ، تبلت و یا کافی نت آلوده می باشند تمامی رمز عبورها را مخفیانه برای نفوذگر ارسال می نمایند و نفوذگر به راحتی و بدون اطلاع مدیر سایت از اینکه در زمانی رمز وی لو رفته سایت را هک می نمایند)
۱۰ – لو رفتن رمز عبور شما و مورد سوءاستفاده قرار گرفتن توسط شخص ثالث
(روش های لو رفتن رمز عبور بسیار متعدد می باشند برای نمونه دیدن تایپ رمز عبور توسط شخص دیگر و حفظ کردن آن، لو رفتن توسط کارمندان و یا همکاران ناراضی، قرار دادن نرم افزار جاسوس بر روی کامپیوتر فرد، ساده بودن رمز عبور و پیدا کردن آن با استفاده از روش های bruteforce ، حدس زدن رمز عبور مانند شماره تلفن و شماره شناسنامه و یا هر نوع رمز قابل حدس دیگر. ویروس ها و تروجان ها، قرار دادن رمزها در محل ناامن مانند فلش دیسک یا ایمیل که در صورت لو رفتن رمز ایمیل تمام رمزهای دیگر نیز لو می روند ، مهندسی اجتماعی و ده ها روش دیگر که توسط نفوذگر ها مورد استفاده قرار می گیرد و فرد بدون اینکه خودش اطلاع داشته باشد رمزش لو رفته است و بعد ها در زمانی مناسب رمز مورد سوءاستفاده قرار می گیرد.
شما باید فوراً نسبت به بررسی تمامی ۱۰ مورد بالا اقدام نمایید و سپس تمامی آن ها را رفع نمایید

راه حل های پیشنهادی


۱ – توصیه می شود در صورتی که شما مطمئن هستید بسیاری از موارد بالا را رعایت ننموده اید، موقتاً سایت خود را تا رفع مشکلات امنیتی متوقف نموده و از کار بیاندازید.

۲ – از امن بودن کامل کامپیوتر شخصی خود مطمئن شوید و یک نرم افزار ضد ویروس قوی بر روی آن نصب نمایید و در صورت نیاز سیستم عامل و تمامی اطلاعات آن را حذف و مجدد سیستم عامل نصب نمایید
۳ – تمامی رمزهای کنترل پنل هاست و ناحیه کاربری و ایمیل های خود را به یک رمز بسیار قوی و غیرقابل حدس تغییر دهید.
۴- تمامی ماژول ها ، قالب ها، کامپاننت ها و یا پلاگین های سایت خود را کامل حذف نمایید.
۵ – شما باید از عدم وجود ویروس و یا کدهای مخرب مخفی بر روی سایت خود مطمئن شوید. این مرحله بسیار سخت و پیچیده می باشد زیرا معمولاً هکر ها از کدهای مخرب مخفی ، Shell ها و ویروس هایی استفاده می نمایند که بسیار پیچیده و مخفی می باشند. نرم افزارهای رایج آنتی ویروس و سیستم های ضد ویروس موجود در سرور و شبکه تنها توانایی تشخیص ویروس های شناخته شده و معروف را دارند و هکر ها هم با آگاهی از این موضوع و جهت جلوگیری از شناخته شدن کدهای خود معمولاً از شل ها ، ویروس ها و کدهای مخرب مشهور و شناخته شده که در اینترنت منتشرشده اند و قابل دانلود هستند، استفاده نمی کنند بلکه از کدهای تغییریافته و اختصاصی و مخفی استفاده می نماید که معمولاً توسط هیچ نرم افزار ضد ویروسی شناسایی نمی گردند.
۶ – تمامی نرم افزارها و یا سیستم های مدیریت محتوای سایت خود را به آخرین نسخه به روزرسانی نمایید. برای نمونه آخرین نسخه سیستم مدیریت محتوای جوملا و یا وردپرس
۷ – کدهای خود را به صورت دقیق و کامل از لحاظ امنیت و توسط یک فرد متخصص بررسی نموده و آن را امن کنید.
۸ – معمولاً یکی از رایج ترین عوامل هک شدن ضعف امنیتی کدهای سایت می باشد. در صورتی که شما از یکی از سیستم های مدیریت محتوای معروف استفاده نمی نمایید و کدهای شما توسط یک برنامه نویس تهیه شده است باید کدهای خود را از لحاظ امینت به طور کامل و دقیق بررسی نمایید. زیرا نفوذ از طریق کد صدها برابر ساده تر از نفوذ از طرق دیگر مانند سرور ، شبکه و یا هاست می باشد و تنها هکر های بسیار حرفه ای توان نفوذ از روش های دیگر را دارند و معمولاً این هکر ها تنها اقدام به نفوذ به سایت های بزرگ جهانی و دولتی می نمایند و به سایت های متوسط و کوچک نفوذ نمی نمایند )
۹ – معمولاً هسته (بخش مرکزی – core ) سیستم ها دارای امنیت مناسبی می باشد اما ماژول ها ، قالب ها، کامپاننت ها و یا پلاگین ها دارای امنیت بسیار پایینی می باشد.تا حد ممکن هرگز از ماژول ، قالب ، کامپاننت و یا پلاگین اضافی بر روی سایت خود استفاده ننمایید
۱۰ – در صورت نیاز حتمی به استفاده از ماژول ، قالب ، کامپاننت و یا پلاگین اضافی بر روی سایت خود از بروز بودن و امن بودن آن ها اطمینان حاصل نمایید و هرگز از سیستم های قدیمی و یا ناامن استفاده ننمایید زیرا در آن حالت احتمال هک شدن شما تقریباً ۱۰۰ درصد خواهد بود اما به طور کل این مورد توصیه نمی شود.
۱۱ – هرگز از نرم افزار ، ماژول ، قالب ، کامپاننت و یا پلاگین قفل شکسته استفاده ننمایید زیرا با استفاده از آن ها احتمال مورد نفوذ قرار گرفتن شما تقریباً ۱۰۰ درصد خواهد بود.
۱۲ – راهنمای امنیتی تک تک نرم افزارها ، ماژول ها ، قالب ها، کامپاننت ها و پلاگین های مورد استفاده خود را به صورت کامل و دقیق مطالعه نموده و تمامی مراحل آن را به طول ۱۰۰ درصد و دقیق انجام دهید زیرا انجام ندادن حتی یکی از موارد امنیتی می تواند منجر به هک شدن سایت شما گردد.

توجه:


موارد بالا تنها برای بخش اصلی (هسته – core)جوملا و وردپرس بوده و کافی نمی باشند و شما باید موارد کامل تر را جستجو و پیدا نمایید. همچنین برای تک تک نرم افزارها ، ماژول ها ، قالب ها، کامپاننت ها و پلاگین های نصب شده باید موارد امنیتی رعایت گردد و نه فقط سیستم اصلی
۱۰ – از یک متخصص امنیت درخواست نمایید امنیت تمامی بخش های سایت شما را بررسی نماید.
۱۱ – پس از اطمینان از امن بودن تمامی موارد بالا تمامی رمزهای دسترسی به سیستم خود را مجدد و به طور کامل به یک رمز بسیار قوی و غیرقابل حدس تغییر دهید. رمز عبور ایمیل های شخصی ، ناحیه کاربری، کنترل پنل هاست ،FTP ، دیتابیس،Admin ،ایمیل های هاست، بخش مدیرت سایت و به طور کل تمامی رمزهای عبور دیگر.
۱۲ – در صورت حصول اطمینان از امن بودن سایت خود مجدد آن را فعال نمایید.
۱۳ – در دوره های زمانی کوتاه تمامی رمزهای عبور خود شامل موارد ذکرشده در بالا را تغییر دهید

نکته مهم:


بیش از ۹۹ درصد نفوذهای اینترنتی از طریق ضعف کدها می باشد و نه از طریق هاست ، سرور و یا شبکه زیرا به دلیل امینت بالای سیستم عامل های امروزی(لینوکس و ویندوز) و قدرت بالای تجهیزات شبکه امروزی مانند UTM ها و Firewall ها نفوذ از طریق هاست ، سرور و یا شبکه حتی در یک هاست بسیار ناامن بسیار سخت تر از نفوذ از طریق ضعف کد می باشد چه برسد به نفوذ به یک هاست و یا سرور دارای امنیت بالا. معمولاً تنها هکر های بسیار حرفه ای توان نفوذ از روش های دیگر را دارند و معمولاً این هکر ها تنها اقدام به نفوذ به سایت های بزرگ دولتی و جهانی می نمایند و به سایت های متوسط و کوچک نفوذ نمی نمایند . هنگامی که یک سایت از روشی غیر از هاست ، سرور و یا شبکه مورد نفوذ قرار گیرد تنها یک سایت هک نشده و تمامی و یا تعدادی از سایت ها مورد نفوذ قرار می گیرد ولی هنگامی که یک سایت تنها مورد نفوذ قرار می گیرد با احتمال تقریباً ۱۰۰ به علت عدم رعایت یک و یا چند مورد از موارد امنیتی ذکرشده در بالا می باشد.

در نهایت توصیه می شود استانداردهای امنیتی کدهای خود را به وسیله یک کارشناس امنیت مورد مطالعه قرار دهید تا بتوانید یک فروشگاه اینترنتی امن و پایدار در اختیار داشته باشید و در این حالت سابقه عدم نفوذ کدهای شما چندان قابل اعتماد نمی باشد زیرا معمولاً کدهای اختصاصی نوشته شده دارای گستردگی کم و سابقه اجرای کوتاه می باشند و معمولاً تا به امروز چندان مورد آزمایش نفوذ گران قرار نگرفته اند تا امینت آن ها بررسی شود در نتیجه عدم نفوذ تا به امروز دلیلی بر امنیت بالای کد نمی باشد همچنین معمولاً شرکت های تولیدکننده کدها بر خلاف شرکت های بزرگ و جهانی خبر مورد نفوذ قرار گرفت کدهای خود را اعلام نمی نمایند در نتیجه عدم وجود سابقه نفوذ نیز معتبر نمی باشد.

 

به اشتراک بگذارید