نکاتی برای افزایش کارایی وای فای در منزل

با اندکی تغییر دادن در محیط کار یا خانه می توان بهبود چشمگیری در شبکه بی سیم پدید آورد. همه آنهایی که در خانه شبکه بی سیم دارند، می دانند که کارایی آن با فراز و نشیب همراه است. برای بهینه سازی محیط وای فای چند کار می توان انجام داد. از کارهای ساده مانند بالاتر قرار دادن مسیریاب وای فای گرفته تا تغییر دادن نوع رمزبندی مورد استفاده مسیریاب یا روتر ( Router ) .

نامناسبی جای مسیریاب
اگر مسیریاب بر کف اتاق یا زیر میز باشد، بهتر است آن را در مکان بلندتری قرار دهیم. برای آنکه عملکرد مسیریاب بهتر شود دست کم باید یک و نیم متر از زمین ارتفاع داشته باشد. در صورت امکان بهتر است در مسیر دید آن با افزاره های مورد استفاده نیز مانعی وجود نداشته باشد.
سیگنال های وای فای به صورت دایره ای ارسال می شوند؛ بنابراین باید در وسط خانه تحت پوشش خود قرار داشته باشد. اگر هم مسیریاب روی سقف نصب شده است، باید آنتن های آن رو به پایین و در جهات مختلف باشد.

زیادی تعداد افزاره های بی سیم
تعداد افزاره های متقاضی پهنای باند از مسیریاب وای فای هر چه بیشتر باشد، سرعت انتقال کمتر می شود. برای مثال، اگر با تعداد زیادی افزاره در حال تماشای فیلم از اینترنت باشیم ممکن است کف گیر پهنای باند به ته دیگ بخورد و برخی افزاره های متصل از سرعت کافی بهره مند نباشند. می توان به جای مسیریاب ۸۰۲.۱۱b/g/n از مسیریاب های جدید ۸۰۲.۱۱ac بهره گرفت و پهنای باند و ظرفیت شبکه را افزایش داد.

بررسی موقعیت اثاثیه منزل یا حرکت دادن افزاره بی سیم
هر بار که جای اثاثیه و مبلمان را عوض کنیم، بر موج ارسالی از مسیریاب وای فای اثر می گذارد. اگر بعد از جابجایی اثاثیه سیگنال افت داشت باید جای مسیریاب را تغییر دهیم یا جای اثاثیه را دوباره تعویض کنیم یا می توان جای رایانه کیفی یا دیگر افزاره های بی سیم خود را عوض کرد. بررسی ها نشان داده که حتی جابجایی های اندک در حد چند سانتیمتر هم می تواند به میزان ۳۰ تا ۶۰ درصد بر دریافت سیگنال وای فال اثر منفی یا مثبت بگذارد.

موانع فیزیکی
در، دیوار، آینه و سایر موانع می توانند سیگنال بی سیم ارسالی از مسیریاب را بازتاب دهند. گاهی چیزهایی که مقصر به نظر نمی رسند موجب افت سیگنال وای فای می شوند مانند قاب عکس یا قفسه کتاب. کف یا سقف اتاق هم موثر است. اگر گذردهی یا پوشش دهی شبکه خوب نباشد باید مسیریاب را بالا پایین کرد تا بلکه مشکل حل شود.

افزاره های رقیب
نباید از یاد برد که افزاره های بسیار دیگری هم سیگنال های بی سیم پخش می کنند. تلفن های بی سیم، اجاق های موج پز، تلویزیون، افزاره های دارای بلوتوث، دستگاه های پایشگر کودکان و غیره که می توانند بر سیگنال وای فای اثر بگذارند. بهترین حالت آن است که مسیریاب از این رقبا دور باشد.

توجه به نقاط کور
هیچ خانه ای نیست که نقطه کور و دور از پوشش دهی وای فای نداشته باشد که می تواند ناشی از موقعیت اثاثیه یا مسیریاب وای فای باشد. با استفاده از مسیریاب اضافی یا پوشش افزای وای فای می توان نقاط کور را برطرف کرد. با افزایش تعداد آنتن های مسیریاب هم می توان برد مسیریاب را افزایش داد و نقاط کور را برطرف کرد. برای مثال می توان از مسیریاب سه یا چهار آنتنی استفاده کرد.

بسامد سیگنال وای فای
دو بسامد اصلی سیگنال های وای فای ۲.۴ و ۵ گیگاهرتز است. استاندارد ۲.۴ گیگاهرتز قدیمی تر و خیلی پرازدحام تر است، یعنی همپوشی یا تشریک بسامد با سایر افزاره ها بیشتر است که می تواند سرعت اتصال را کاهش دهد.
بهترین کار برای تقویت وای فای، استفاده از بسامد پنج گیگاهرتز است. این کار ممکن است آثار منفی بر برد بگذارد ولی در کل مزیت چشمگیری دارد چون افزاره های رقیب اندک شمار هستند.
همچنین مسیریاب وای فای می تواند به طور خودکار کانال های بدون اختلال هر بسامد را برگزیند یا می توان این کار را به صورت دستی انجام داد. برنامه های بسیاری محیط وای فای را ممیزی می کنند و کانال های هم ستیز یا دارای همپوشی بیشتر را پیدا می کنند.

قدیمی بودن تجهیزات
اگر باید مدام مسیریاب وای فای را خاموش روشن کنیم تا به کار افتد، شاید وقت آن رسیده باشد مسیریاب جدیدی بخریم که پشتیبان استانداردهای جدید مانند ۸۰۲.۱۱ac باشد. بعضی مسیریاب ها چند آنتن دارند که تجمیع ظرفیت را میسر می کند و می توان به سرعت سر جمع بیشتری دست یافت.

شبکه
اگر خط اتصال با مودم فراهم آور خدمات اینترنتی (کابل، فیبر، دی اس ال) محدودیت داشته باشد سرعت کاهش می یابد. مودم و مسیریاب باید سرعت اترنت گیگابیتی را داشته باشند وگرنه گذردهی واقعی کمتر از میزانی خواهد بود که بابت آن پول داده ایم.
همچنین مودم باید از جدیدترین قرارنامه ها پشتیبانی کند؛ مانند قرارنامه داکسیس ۳ برای مودم های کابلی در حال حاضر خط اینترنت نقش گلوگاه را ایفا می کند؛ بنابراین باید دید افراد خانواده در حال چه کاری در اینترنت هستند، مثلا فیلم تماشا کردن باعث کند کردن شبکه می شود.

روزآوری راه اندازه ها و نرم افزارها
سازندگان کارت های وای فای و مسیریاب ها اغلب نرم افزارهای این افزاره ها را بهینه سازی و روزآوری می کنند. ویراست های جدید و رفع عیب های این نرم افزارها اغلب وای فای را بهتر و سریع تر می کنند. یافتن ایرادها و مشکلات وای فای پر دردسر است زیرا خیلی متنوع هستند. روزآوری کردن یعنی بهره مندی از نتایج آزمایش ها و رفع عیب هایی که شرکت هایی مانند اینتل، کاربران و غیره انجام داده باشند.
 
بهسازی تنظیمات
بسیاری از مسیریاب های وای فای می توانند انواع خاصی از گذردهی ها را بهینه سازی کنند و در اولویت قرار دهند؛ یعنی می توان به کاربری فیلم ها و فایل های چند رسانه ای در قیاس با وب گردی عادی یا پست الکترونیکی اولویت داد.
یکی از نکات جالب مسیریاب های جدید، کیفیت خدمات است که چندان کاربرپسند نیست اما می تواند عملکرد کلی شبکه را بهینه سازی کند. برای مثال، می تواند به طوری که مسیریاب طبق آن پهنای باند را تخصیص دهد و اولویت بندی کند.
روش رمزگذاری هم می تواند بر سرعت اثر بگذارد. در مسیریاب های ۸۰۲.۱۱n و ۸۰۲.۱۱ac بهترین انتخاب WPA۲ و رمزگذاری AES است که بهترین سرعت را به دست می دهد. این در حالی است که رمزگذاری قدیمی تر TKIP موجب کاهش گذردهی می شود.

به اشتراک بگذارید