میزبان مناسبی بیابید

پس از برنامه ریزی اولیه برای سایت و انتخاب و خرید دامنه، نوبت به انتخاب و خرید سرویس میزبانی یا همان هاستینگ (hosting) می رسد.
● اما میزبانی وب یعنی چه؟
هر سایت در واقع مجموعه ای از فایل هاست که باید روی رایانه ای متصل به اینترنت قرار گیرد تا کاربران دیگر بتوانند از آن استفاده کنند. البته قرار دادن این فایل ها روی رایانه شما در منزل کاری پرهزینه است که منطقی به نظر نمی رسد، به همین دلیل شرکت هایی پدیده آمده اند که رایانه های بزرگی را در مراکزی ویژه و با امکانات زیاد که «دیتاسنتر» نام دارد قرار می دهند و حجم مورد درخواست صاحبان سایت را به صورت ماهانه یا سالانه به آنها اجاره می دهند.

اگر یک بار واژه «هاست» را در گوگل جستجو کنید، با انبوهی از شرکت ها و سایت های مختلفی روبه رو می شوید که خدمات میزبانی ارائه می کنند. سرویس میزبانی معمولا در قالب بسته هایی ارائه می شود و کاربر می تواند با توجه به نیاز خود، یکی از آنها را انتخاب و خریداری کند.
در همه این بسته ها، با واژه هایی نظیر «میزبانی اشتراکی»، «سیستم عامل»، «پهنای باند»، «فضای دیسک» و چند عبارت دیگر روبه رو می شویم. بنابراین ابتدا به بررسی هر یک از این واژه ها می پردازیم:
● میزبانی اشتراکی
حجم هر یک از هارددیسک های موجود در دیتاسنترها بسیار زیاد بوده و اجاره یک هارددیسک نیز هزینه بر است. برای همین شرکت های میزبان، فضای یک هارددیسک را به چند سایت مختلف می فروشند. به این شیوه از میزبانی، در اصطلاح «میزبانی اشتراکی» می گویند. میزبانی اشتراکی برای سایت هایی که پربازدیدکننده نیستند، مناسب است.
سرور مجازی: در این شیوه از میزبانی، باز هم فضای هارددیسک بین چند مشتری تقسیم می شود، اما در این حالت کاربر کنترل بیشتری روی سرور دارد. این گونه میزبانی برای سایت هایی که بازدیدکننده بیشتری دارند مناسب است. فضای دیسک در این شیوه از فضای ارائه شده برای میزبانی اشتراکی بیشتر بوده و البته هزینه بیشتری نیز دارد.
سرور اختصاصی: بیشتر سایت های پربازدید از سرور اختصاصی استفاده می کنند. در این حالت، صاحبان سایت یک یا چند هارددیسک شرکت میزبانی در دیتاسنتر را برای مدتی اجاره می کنند. سرور اختصاصی مزایای زیادی دارد، اما هزینه آن نیز به مراتب بالاتر از دو شیوه پیشین است.
● سیستم عامل
شرکت های میزبانی معمولا خدمات خود را در دو شکل «ویندوز» و «لینوکس» ارائه می کنند. مسلما ویندوز را می شناسید و شاید هم بدانید که لینوکس نیز سیستم عاملی متن باز و رایج در جهان است. اما چگونه باید یکی از این دو را انتخاب کرد؟
برای پاسخ به این پرسش، ابتدا باید زبان برنامه نویسی سایت خود را مشخص کنید. اگر قرار است یک برنامه نویس، فروشگاه اینترنتی شما را طراحی کند، می توانید زبان برنامه نویسی مورد استفاده را از او بپرسید. بسیاری از سایت ها معمولا براساس یکی از دو زبان asp.net و یا php نوشته می شود. سیستم عامل مناسب برای اولی ویندوز و برای دومی هم لینوکس است.
اگر هم نمی خواهید برای برنامه نویسی هزینه کنید و در عوض از سیستم های مدیریت محتوا (CMS) استفاده کنید، با توجه به سیستم انتخابی باید ویندوز یا لینوکس را برگزینید. برای نمونه برای «وردپرس» یا «جوملا» باید از میزبان مبتنی بر لینوکس استفاده کرد. (در شماره بعد به طور مفصل به سیستم های مدیریت محتوا خواهیم پرداخت)
در هر صورت اگر هنوز در انتخاب سیستم عامل مناسب برای میزبانی سایت خود تردید دارید، می توانید با بخش پشتیبانی شرکتی که برای میزبانی انتخاب می کنید، تماس بگیرید.
● فضای دیسک
«فضای دیسک» در واقع میزان حجمی است که می توانید روی سرور خود آپلود کنید. فایل های مربوط به سایت و نیز دیگر متعلقات آن نباید از این میزان تجاوز کند. فضای دیسک معمولا به صورت مگابایت یا گیگابایت ارائه می شود.
● پهنای باند
هر بار که یک نفر به سایت شما سر می زند، مقداری اطلاعات از سوی سرور میزبان به رایانه کاربر فرستاده می شود. در نتیجه هر قدر تعداد بازدیدکنندگان شما بیشتر بوده یا محتوای سایت شما سنگین تر باشد، داده های بیشتری باید از سوی میزبان ارسال شود. اما شرکت های میزبانی، محدودیت هایی را برای حداکثر میزان داده انتقالی در یک بازه زمانی ماهانه قرار می دهند که این محدودیت در اصطلاح «پهنای باند» خوانده می شود.
بنابراین باید پهنای باندی متناسب با شمار بازدیدکنندگان یا حجم محتوای سایت خود تهیه کنید. البته لازم نیست از همان ابتدا پهنای باند زیادی تهیه کنید. در هر صورت با گذشت زمان و افزایش تعداد بازدیدکنندگان می توانید با شرکت میزبان خود تماس گرفته و تقاضای بسته میزبانی با امکانات بیشتر را داشته باشید. همچنین بسیاری از شرکت های میزبانی، پهنای باند اضافی عرضه می کنند و به این ترتیب در صورت مصرف پهنای باند ماهانه، با پرداخت هزینه می توانید پهنای باند اضافی خریداری کنید.
● آپ تایم
همان طور که رایانه و گوشی هوشمند شما ممکن است به دلایل متعدد هنگ کرده و برای مدتی از کار بیفتد، سرورهای میزبانی سایت نیز ممکن است به دلایل مختلفی از کار بیفتند. حمله هکرها یا ترافیک بیش از حد از مهم ترین دلایل از کار افتادن سرورهای میزبانی هستند.
میزان در دسترس بودن یک سرور را «آپ تایم» می نامند. آپ تایم صددرصد به این معناست که سایت شما همیشه آنلاین بوده و مخاطب می تواند به آن دسترسی داشته باشد. با این حال دستیابی به آپ تایم صددرصد در بیشتر مواقع ناممکن است و حتی بسیاری از سرورهای معروف نیز چنین ادعایی ندارند.
بسیاری از شرکت های معتبر، امکان پایش آنلاین وضع سرورها را برای کاربران و مشتریان خود فراهم می کنند. البته برخی افراد سودجو نیز با ارائه آمارهایی نظیر «آپ تایم صددرصد» سعی در جلب مشتری به شیوه ای نادرست دارند.
به هر حال آگاهی از میزان صحیح آپ تایم می تواند به تصمیم گیری برای انتخاب میزبان مناسب کمک کند.
● موقعیت مکانی سرور، داخل یا خارج از کشور؟
یکی از موارد مهم در انتخاب میزبان، آگاهی از موقعیت سرورهای آن است. اکنون شرکت های میزبانی ایرانی، دو گزینه اصلی یعنی سرورهای داخل کشور و سرورهای خارج کشور را در اختیار مشتریان خود قرار می دهند. هر یک از این دو گزینه مزایا و معایبی دارند.
سایت هایی که روی سرورهای داخل کشور میزبانی می شوند، معمولا خیلی سریع تر روی رایانه کاربران داخل کشور بارگذاری می شوند. همچنین در صورت بروز تحریم های بین المللی یا بروز مشکل در انتقال داده اینترنت بین المللی به ایران، مشکلی متوجه این سایت ها نیست. با این حال سرعت بارگذاری سایت های موجود روی سرورهای داخلی در کشورهای دیگر تا حدی کمتر است. البته به کارگیری فناوری هایی همچون کلاودفلر می تواند تا حدی این نقص را جبران کند. (در مطلبی تحت عنوان «کلاوفلر سایت شما را متحول می کند در شماره ۴۲۲ کلیک به طور اجمالی به این مساله پرداخته شد)

از سوی دیگر، سایت هایی که روی سرورهای کشورهای خارجی قرار دارند، از سرعت بارگذاری بیشتری برخوردارند، اما شاید سرعت بارگذاری آنها روی رایانه های داخل ایران به آن اندازه نباشد. همچنین اشکال در ورود داده های اینترنت بین الملل به ایران (نظیر اختلال در فیبرهای نوری خلیج فارس که گهگاهی روی می دهد!) ممکن است سبب عدم دسترسی کاربر به این سایت ها شود. البته این تفاوت ها کلی بوده و ممکن است نمونه هایی مستثنا از این قاعده هم وجود داشته باشد.
● پشتیبانی فنی را جدی بگیرید
از آنجا که سرورهای میزبانی درست همانند بسیاری از فناوری های دیگر ممکن است دچار مشکل شوند، پشتیبانی فنی از سوی شرکت میزبان اهمیت بسیاری دارد. برخی از برترین شرکت های میزبانی، امکان تماس تلفنی ۲۴ ساعته را فراهم می کنند و بسیاری دیگر نیز گفت وگوی آنلاین ۲۴ ساعته برای پشتیبانی را ارائه می کنند. در هر صورت بهتر است پیش از انتخاب هاست مناسب ، از کیفیت پشتیبانی شرکت های مختلف اطلاعاتی کسب کنید.
● نسخه پشتیبان سایت را فراموش نکنید
بسیاری از شرکت های میزبانی، به صورت خودکار و در بازه های زمانی مشخص، از سایت های میزبانی شده خود نسخه پشتیبان تهیه می کنند. افزون بر این، شما به عنوان صاحب سایت می توانید از طریق کنترل پنل ویژه ای که از سوی شرکت میزبانی در اختیارتان قرار گرفته، نسخه پشتیبان تهیه کنید.

در این صورت اگر به هر دلیلی سایت شما آسیب دید یا هک شد، می توانید نسخه پشتیبان خود را نصب کرده و به این ترتیب زحماتی که برای تهیه سایت کشیده اید هدر نرود!

● چیزی به عنوان بی نهایت نداریم
برخی شرکت ها بسته هایی با عنوان «فضای بی نهایت» یا «پهنای باند بی نهایت» ارائه می کنند. مساله اینجاست که چیزی به نام بی نهایت در میزبانی وب بی معناست. برای همین اگر با چنین عبارت هایی برخوردید، حتما جزئیات دیگر آن را بدقت مطالعه کنید.

● گول ارزانی را نخورید
از قدیم گفته اند «هیچ ارزانی بی حکمت نیست!» بنابراین گول قیمت های پایین برای میزبانی وب را نخورید. بسیاری از شرکت های معتبر، هزینه بیشتری از مشتریان خود مطالبه می کنند، اما در عوض کیفیت خدمات شان به مراتب بهتر است.

به اشتراک بگذارید