قدم اول در راه‌اندازی کسب‌ و‌ کار اینترنتی

نیازهای مشتریان خود را شناسایی کنید

اولین قدم شما در راه اندازی تجارت خود این است که دریابید که کدامیک از نیازهای مشتریان خود را به شکلِ بهتری از آنچه هست می توانید پاسخگو باشید. سه راهبرد زیر به شما می کند تا بتوانید نیروی رقابتی خود را تقویت کرده و نیازهای مشتریان خود را به درستی شناسایی کنید.

با مشتریان خود در ارتباط باشید تا دریابید کدامیک از نیازهای آنها را به شکلِ بهتری از آنچه هست می توانید پاسخگو باشید.
روشی برای ذخیره و ترجمه بازخورد های (Feedbacks) مشتریان خود پایه ریزی کنید.
از اطلاعات بدست آمده در قدم دوم هنگام اتخاذ تصمیم های مهم و اساسی در زمینه بازاریابی و فروش استفاده کنید.
با این روش شما می توانید مشتریان بیشتری را جذب نموده و میزان خرید آنها را افزایش دهید. این مشتریان احتمالا کسانی خواهند بود که تعداد دفعات بیشتری نیز از شما خرید خواهند کرد. به خاطر داشته باشید در ارتباط با محصولات شما نیازهای خرید مشتریان را می توان به شش دسته کلی زیر تقسیم کرد:

نیاز به امنیت
نیاز به کارایی (بازدهی)
نیاز به ظاهر زیبا
نیاز به راحتی استفاده
نیاز به صرفه اقتصادی
نیاز به دوام بالا
اگر بتوانید به درستی تشخیص دهید که از نظر مشتری کدام یک از دسته های ذکر شده در بالا اهمیت بیشتری دارد می توانید محصولات خود را به گونه ای تغییر دهید که آن نیاز ها را بیشتر پاسخگو باشد. به عنوان مثال اگر مشتری شما نیازمند راحتی و صرفه اقتصادی است و شما در تولید خود به راحتی اهمیت داده اید اکنون می توانید با روش های مختلفی مانند فروش ویژه تخفیف دار میزان فروش خود و رضایتمندی مشتری را افزایش دهید.

معمولا مشتریان مختلف دارای نیازها و خواسته های متفاوتی می باشند ولی دارای انتظارات کم و بیش مشابهی هستند. اهمیت این انتظارات بسته به نوع محصول یا خدمتی که ارایه می دهید متفاوت می باشد. برخی از این انتظارات را می شود به شرح زیر بیان کرد:

خدمت رسانی: مشتریان شما بسته به میزان خریدی که انجام می دهند انتظار خدمت رسانی از سمت شما را دارند. مسلما کسی که خرید زیادی از شما انجام می دهد انتظار خدمات ویژه ای دارد تا کسی که فقط خرید کوچکی انجام داده است.
قیمت یک محصول نقش ویژه ای در میزان فروش آن بازی می کند. ولی باید توجه داشت که رقابت بر اساس قیمت از لحاظ اقتصادی بسیار خطرناک است مگر اینکه شما خواسته باشید خود را به عنوان یک تخفیف دهنده (Discounter) به مشتریان خود معرفی کنید. بجای آن می توانید از روش های جایگزینی مثل ارایه ارزش افزوده استفاده کنید.
مشتریان شما انتظار دارند به آنها محصولی با کیغیت و با دوام ارایه دهید. اگر شما به عنوان ارایه کننده محصولات با کیفیت دارای حسن شهرت هستید کمتر از جانب مشتریان خود با مشکل قیمت مواجه می شوید.
زمانی که مشکلی پیش می آید، مشتریان شما انتظار عکس العمل سریع دارند. در نظر داشته باشید که هر کسی نیاز دارد در رسیدگی به مشکل خود در اولویت قرار داده شود.
به یاد داشته باشید که همیشه این احساس را در مشتریان خود به وجود آورید که از انجام معامله با آنها خوشنود و راضی هستید و قدردان آنها می باشید. بر آوردن انتظارات آنها (حتی بیشتر از حد انتظار) کلید خرید های بعدی آنها خواهد بود.

به اشتراک بگذارید