تفاوت هاست و دامین

در فضای مجازی با عبارتی نظیر هاست و دامنه مواجه شده اید. معمولا کاربرانی که تازه کار هستند و کمتر با محیط فضای میزبانی و سایت سروکار داشته اند، این مفاهیم را با هم اشتباه می گیرند و در مواردی نیز کاملا برعکس متوجه می شوند. در صورتی که می خواهید به تفاوت این دو مفهوم آشنا شوید و درک مناسبی از عملکرد و نحوه فعالیت آنها داشته باشید، این مقاله را دنبال نمائید.

تعریف هاست و دامنه

هنگامی که کاربران اقدام به مشاهده یک وب سایت می نمایند، معمولا این عمل توسط وارد نمودن نام دامنه یا همان سایت در مرورگر برای آنها میسر می گردد. بنابراین زمانی که بازدید کنندگان، نام دامنه شما را در مرورگرشان وارد و بر روی گزینه Enter کلیک می نمایند یک اتفاق ساده می افتد. بدین صورت که، این نام به آدرس ip سرور( سروری که اطلاعات سایت بر روی آن قرار دارد) ترجمه می شود، سپس سرور، فایل های سایت را برای کاربر ارسال و در نهایت کاربران قادرند تا سایت مربوطه را بر روی اینترنت مشاهده نمایند. بنابراین چنین می توان گفت که دامنه، نام سایت می باشد که به جای یک IP آدرس عددی مورد استفاده قرار می گیرد. از یک سو هاست فضایی است بر روی یک سرور که برای ذخیره سازی صفحات وب، پایگاه داده و محتوا مورد استفاده قرار می گیرد. از سویی دیگر نام دامنه است که راهی برای دسترسی مردم به یک وب سایت می باشد.

عملکرد مجزای هاست و دامنه

برای روشن شدن موضوع به طرح این مثال می پردازیم:
شما می توانید امروز یک وب سایت بر روی سیستم خود ایجاد نمائید، اما این عمل در صورتی که تنها توسط خود شما قابل مشاهده باشد کارایی ندارد و نمی تواند آن رسالتی که از یک وب سایت انتظار می رود و آن قابل دسترس بودن برای عموم است را برآورده سازد. به طور مشابه، می توانید یک دامنه را به ثبت برسانید اما این لزوما به معنای یک وب سایت اینترنتی قابل مشاهده برای عموم محسوب نمی شود. هاست یا به عبارتی همان میزبان فضای اینترنتی، مکانی است که کاربران می توانند تمام متن، اسکریپت ها، عکس ها، فیلم ها و دیگر اطلاعات که برای ایجاد یک سایت نیاز است را روی آن نگهداری نمایند. از طرفی دیگر، دامنه ها یک سری علائم اینترنتی به شمار می روند که به مرورگرهای وب نشان می دهند برای یافتن اطلاعات باید کجا را جستجو نمایند. در واقع این دو مقوله می توانند کاملا مستقل یا به طور کامل در هم تنیده باشند.

هاست و دامنه دو مقوله کاملا مجزا یا درهم تنیده؟

در واقع این دو مقوله می توانند کاملا مستقل یا به طور کامل در هم تنیده باشند. به طور سنتی هاست فضایی است که سایت شما در آنجا می نشیند. زمانی که کاربری نام دامنه را درمرورگر وارد می نماید، اطلاعات وب سایت به نمایش در خواهد آمد. بدون دامنه کاربر برای پیدا کردن مکان داده ها بر روی اینترنت با مشکل مواجه می شود و بدون میزبانی وب هیچ وب سایتی برای نمایش وجود ندارد.
زمانی که شما یک وب سایت را ایجاد و بر روی وب هاستینگ به اجرا در می آورید ، می توانید نام دامنه های متعددی را که به آنها علاقه دارید را به یک وب سایت اشاره دهید و به این ترتیب یک وب سایت با چندین نام دامنه را در اختیار داشته باشید. شما می توانید دامنه های com,.net,.org. و یا هر دامنه سطح بالای دیگری را به یک وب سایت میزبان اشاره دهید.
همانطور که در قبل نیز اشاره گردید، دامنه در واقع نام وب سایت است. به عنوان مثال آدرس www.yourdomain.com برای رفتن به دامنه شما مورد استفاده قرار می گیرد. حال شما برای استفاده از این دامنه نیاز به یک IP آدرس عمومی دارید. به عنوان مثال IP: 87.247.179.70 و همانطور که می دانید به خاطر سپردن این IP عموما برای کاربران دشوار می باشد، بنابراین کاری که کاربران می بایست انجام دهند این است که نام دامنه شان را به این IP آدرس اشاره دهند. بدین صورت با وارد نمودن www.yourdomain.com و IP آدرس ، کاربران دقیقا به یک مسیر که همان سایت مربوط به آنها می باشد ،هدایت خواهند شد. این در حالی است که هاست محلی است که در واقع از محتویات سایت، میزبانی می نماید. به بیانی ساده می توان گفت که هاست فضایی است که سایت شما در آنجا می نشیند!

امکان میزبانی نمودن دامنه توسط خود کاربران

کاربران می بایست به این امر توجه نمایند که خودشان نیز می توانند وب سایتشان را میزبانی نمایند. برای انجام این امر نیاز به یک سری امکانات و همچنین ملزومات است که از جمله مهمترین آنها می توان به این موارد اشاره نمود:
۱-
وب سرور: از جمله مهمترین وب سرورهایی که در حال حاضر استفاده می گردد و شما می توانید از آن بهرمند گردید، می توان به وب سرور Apache و همچنین IIS اشاره نمود.
۲- IP :
این ip می تواند از سمت شرکت isp در قبال دریافت هزینه آن در اختیار شما قرار گیرد.
۳-
توانایی و علم مربوط به مدیریت وب سرور .
۴-
اتصال دائم به اینترنت و غیره .

اما با توجه به این مطلب که اکثر کاربران توانایی فراهم نمودن امکانات فوق و همچنین اعمال مدیریتی یک وب سرور را ندارند، اقدام به تهیه هاست از شرکت های ارائه دهنده این سرویس می نمایند. در واقع این شرکت ها برای کاربران خود تمامی این امکانات را فراهم می آورند و به آنها دسترسی های لازم جهت انجام اعمال مدیریتی، که برای راه اندازی یک وب سایت نیاز است را می دهند. بنابراین تنها چیزی که کاربران می بایست نگران آن باشند این است که دامنه مورد نظرشان را به فضای میزبانی شرکتی که هاست خود را تهیه نموده اند متصل نمایند و سپس اقدام به طراحی سایت خود کنند

 

به اشتراک بگذارید