انحصار در برابر انحصار چندجانبه

هر دوی انحصار و انحصار چند جانبه اشاره به نوع خاصی از ساختار فروشگاه آنلاین اقتصادی دارند ولی درک تفاوت ها و اهمیت این دو می تواند سخت باشد. این مقاله به توضیح تفاوت های کلیدی برای درک مونوپولی در برابر الیگوپولی می پردازد.

 

 

 

 

مونوپولی یا انحصار

یک مونوپولی یا انحصار به یک بازار اقتصادی برای یک محصول یا خدمات خاص اینترنتی اشاره می کند که تنها یک ارائه دهنده ی آن خدمات وجود دارد. این به این معنی است که ارائه دهنده تنها ، بجز یک نهاد دولتی یا یک شرکت ، می تواند قیمت ها و عوامل دیگر را تعیین کند و مصرف کنندگان نهایی به طور عمده نیاز به پذیرش آن داشته باشند. در بسیاری از کشورها ، انحصارها از بین می روند و دولت ها به طور جدی با آنها مخالفت می کنند و در موارد شدید نظیر نفت استاندارد آنها را مجبور کرده اند که شرکت ها را به شرکت های کوچکتر برسانند. دلیل این امر این است که دولت و عموم مردم به طور کلی می خواهند از شرایطی که یک شرکت می تواند شرایط را برای مردم تحمیل کند و هزینه های بسیار بیشتری را نسبت به محصول خود توجیه کند ، به دلیل عدم وجود جایگزینی وجود دارد.

چندین فروشگاه اینترنتی دارای یک مونوپولی یا انحصار هستند ، هرچند در سالهای اخیر ، مایکروسافت و گوگل با تحقیقات دولتی و اقداماتی که در انحصار آنها در صنایع مربوطه انجام می شود ، تحت فشار قرار گرفته اند. به طریقی این نتیجه حاصل از موفقیت های فراوانی است ؛ زیرا هر دو به سمت بالا برتری می یابند و رقابت هایشان را شکست می دهند تا یک رهبر بازار را با یک حاشیه غیرقابل تحمل به پایان برسانند.

 

الیگوپولی یا انحصار چند جانبه

یک الیگوپولی یا انحصار چند چانبه به یک بازار اینترنتی اقتصادی اشاره دارد که تعداد کمی از بازیکنان وجود دارد ، یعنی دولت یا شرکت هایی که در صنعت دخیل هستند. در حالی که در بعضی از صنایع این کافی است تا محیط رقابتی را حفظ کنیم ، جایی که هرکسی تلاش می کند که دیگران را ضرب و شتم کند ، خطر وجود دارد که تعداد محدودی از بازیکنان با هم مخالفت کنند.

از لحاظ تاریخی ، نمونه اصلی از الیوگاپولیس انحصار چند جانبه سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) بوده است که در آن تعداد محدودی از کشورها تولید نفت و قیمت نفت را به اقتصاد جهانی رهنمون کرده اند. این در طول زمان به طور قابل توجهی تغییر کرده است ، زیرا کشورهای بیشتری به تولید کنندگان نفت تبدیل می شوند ، اما اوپک هنوز نقش مهمی در اقتصاد جهانی دارد. تحریم نفت اوپک در سال 1973 نمونه ای کلیدی از آنچه می تواند اتفاق بیفتد ، زمانی که تولیدکنندگان مخالف قیمت گذاری هستند ، در حالی که قیمت نفت طی چند ماه گذشته بیش از 300 درصد افزایش یافته است.

بسیاری از دولت ها با ایجاد ادغام عمده تحت بررسی ، ایجاد الیگوپولی یا انحصار چند چانبه ، شرایط را محدود می کنند. صنایع نفت و صنعت مخابرات در آمریکا هر دو شاهد بزرگ شدن ادغامها هستند تا اطمینان حاصل شود که صنعت به اندازه کافی از مصرف کنندگان رنج نمی برد.

 

مونوپولی در مقابل الیگوپولی

هر دوی این ساختارهای بازار آنلاین عموما منجر به موقعیت منفی مصرف کنندگان می شود ، زیرا مصرف کنندگان در حیرت و یا یک شرکت واحد یا یک گروه محدود از شرکت ها قرار می گیرند. یکی از خطرات کلیدی با ساختار مونوپولی یا الیگوپولی در این است که پس از آن می تواند یک رقیب جدید برای ورود به بازار تبدیل شود. آنها هرگز نمیتوانند در مقیاس یکسان رقابت کنند ، یا شرکت مونوپولی می تواند با کاهش یا بدون سود به فروش برسد تا زمانی که بازنده تازه تولید کند.

به اشتراک بگذارید