آدرس آی پی چیست؟

یکی از سوالاتی که معمولا در آغاز کار با اینترنت؛ برای کاربران؛ پیش می آید این است که “آدرس آی پی چیست؟

آدرس آی پی ، شماره شناسایی هر کامپیوتر متصل به شبکه اینترنت است. بنابر این می توان گفت که آی پی، شماره شناسایی هر کاربر اینترنتی است.

آدرس آی پی را می توان با شماره تلفن های افراد در شبکه تلفن مقایسه کرد. البته تفاوت های زیادی بین آدرس آی پی و شماره تلفن ها وجود دارد. ولی همانند آن، پیش شماره دارد و وقتی کامپیوتری متصل به شبکه اینترنت است، این آدرس انحصاری بوده و فقط در اختیار آن کامپیوتر قرار دارد.

تفاوت مهم آن با شماره تلفن ها در این است که چنانکه به هر دلیلی (ارادی و یا غیر ارادی) کامپیوتری که این شماره آی پی (IP) به آن تخصیص داده شده ، از شبکه اینترنت جدا شود (ارتباطش قطع گردد) اینIP آزاد شده و ممکن است به کامپیوتر دیگری تخصیص داده شود , این موضوع به مدیر شبکه مذکور بستگی داردکه شبکه را چگونه تنظیم کرده باشد که آی پی کلاینت ها را ثابت ( استاتیک) یا متغیر( داینامیک) راه اندازی کرده باشد.

البته در اینجا باز نکته مهمی وجود دارد: شماره آی پی برای کامپیوترهای سرور شبکه (کامپیوترهایی که به شبکه سرویس می دهند و شبکه را تحت نظارت مستمر خود دارند) و نیز کامپیوترهایی که به روشی غیر از روش شماره گیری تلفنی (Dial Up) به اینترنت وصل هستند (کامپیوترهای کلاینت) معمولا عددی ثابت بوده و تغییر نمی کند

مثال : مانند اینترنت پرسرعت ای دی اس ال که آی پی آن ثابت یا (استاتیک) بوده و به نام مشتری ثبت گردیده است

, http://whois.sc/ip shakhs ra ra wared konid با مدیر شبکه مکاتبه کنید و کاربر را از طریق قانونی شناسایی کنید

بنابراین هر کاربری بروی اینترنت اگر خلافی بکند آی پی آدرس آن ثبت می شود و رد پای آن به جای میماند و از طریق آی پی اینترنت خود , آدرس منزل و مشخصات کامل کاربر نمایان می شود , این موضوع در کشورهای مانند آمریکا به شدت رعایت می شود و با متخلفان , هکرها و سارقان اینترنتی به این صورت شناسایی و مجازات می شوند.

ولی همانطوری که اشاره شد برای دیگر کامپیوترها، عددی متغیر است و در هر بار اتصال به اینترنت ممکن است این شماره عوض شود. یعنی هر بار که شما با شرکت ISP خود تماس می گیرید و از طریق آن به شبکه اینترنت وصل می شوید، عددی جدید (از مجموعه شماره های IP آزاد در آن موقع) به کامپیوتر شما تخصیص داده می شود

به اشتراک بگذارید