iaas paas saas آنچه باید در مورد هر یک از آن‌ ها بدانید بخش دوم

هنگامی که برای اولین بار در صنعت فن آوری شروع به کار کردم ، اعتراف می کنم مدتی طول کشید تا جواب سوالی را پیدا کنم که برای من بسیار مهم بود. ابر "cloud" چیست؟ به نظر خیلی ساده می آمد اما من جرات پرسیدن آن را نداشتم. پس مثل هر وبلاگ نویس خوبی به اینترنت متوسل شدم تا آن را پیدا کنم و چیزی که من آموختم این است که "ابر" یک معامله بسیار بزرگ است که به نحوه عملکرد بسیاری از شرکت های فن آوری مدرن قدرت می دهد.

 

 

Iaas. PaaS. SaaS چه تفاوتی با هم دارند؟

iaas ، PaaS و SaaS سه دسته اصلی محاسبه ابری هستند. رایانش ابری عمل استفاده از شبکه ای از سرورهای مختلف است که همه میزبان ، ذخیره ، مدیریت و پردازش داده ها به صورت آنلاین هستند. در "ابر" که قبلا ذکر کردم ، در واقع یک نما از روش  های مختلف کسب درآمد از محاسبه ابری برای ارائه انواع مختلف خدمات آنلاین به مشتریان است:

 

 

PaaS

PaaS به خدمات پلت فرم مبتنی بر ابر اشاره می کند که توسعه دهندگان را با چارچوبی که می توانند برای ایجاد برنامه های کاربردی سفارشی استفاده کنند ، ارایه می دهد. به این ترتیب ، PaaS isn't نرم افزار را بر روی اینترنت پخش می کند ، اما یک پلت فرم آنلاین برای توسعه دهندگان مختلف در دسترس قرار می دهد تا نرم افزار موجود در اینترنت را ایجاد کند.

 

PaaS چه می کند؟

تولید کنندگان باید برنامه های کاربردی را به صورت آنلاین بدون نیاز به معامله با داده ها ، انبارداری و مدیریت بسازند. مثال :

موتور جستجو گوگل: موتور سرویس گوگل به سازندگان امکان ساخت و میزبانی وب را در مراکز داده مبتنی بر ابر که گوگل مدیریت می کند ، می دهد.

OpenShift :OpenShift در یک محوطه کانترینگ از نرم افزار PaaS است.

 

PaaS مزایا و معایب

بزرگ ترین مزیت مدل PaaS این است که چقدر بر کنترل روی نرم افزار پلتفرم و برنامه های کاربردی بنا شده است. نقطه ضعف مدل سرعتی این است که تنها می توانید آنچه بر روی پلتفرم ساخته می شود را کنترل کنید. اگر یک قطع یا مشکل با سخت افزار یا سیستم عملیاتی که پلتفرم در آن ساخته می شود وجود داشته باشد ، نرم افزار را باخود خواهد برد.

 

SaaS

این روش به مدیران کمک می کند تا کنترل مستقیم بیشتری بر روی سیستم های عملیاتی داشته باشند. پس بیایید به داخل SaaS برویم که به احتمال زیاد با آن آشنا هستید. SaaS مخفف "نرم افزار به عنوان یک سرویس" است و به نرم افزاری بر پایه ابر اشاره دارد که توسط یک شرکت به صورت آنلاین میزبانی می شود و برای خرید براساس اشتراک در دسترس است و از طریق اینترنت تحویل داده می شود.

 

SaaS چه می کند؟

محصولات SaaS در میان سرویس های محاسبه به روش ابری مورد استفاده قرار می گیرند که توسط شرکت ها برای ساخت و رشد کسب و کار اینترنتی خود استفاده می شوند. استفاده و مدیریت آن آسان است و بسیار قابل گسترش است ، چرا که آن را دانلود کرده و روی دستگاه های جداگانه نصب می کنید ، نه اینکه الزاما آن را برای یک تیم یا شرکت نصب کنید. این امر به ویژه برای تیم های جهانی پراکنده از افرادی مفید است که در مجاورت فیزیکی نزدیک کار می کنند.

 

مثال های SaaS

۱. JIRA :JIRA یک نرم افزار مدیریت پروژه است که توسط Atlassian تحویل داده می شود و می تواند براساس اشتراک توسط مشتریان خریداری شود.

۲. Dropbox :Dropbox ابزاری به اشتراک گذاری فایل است که به کاربران متعدد درون یک گروه یا سازمان اجازه می دهد تا فایل های مختلف را بارگذاری و دانلود کنند.

 

SaaS مزایا و معایب:

بزرگ ترین مزیت استفاده از محصولات SaaS این است که چگونه راه اندازی می شوند و از آنها چگونه استفاده می کنند: از آنجا که محصولات SaaS مبتنی بر ابر هستند ، تنها کاری که شما باید انجام دهید این است که به صورت آنلاین برای دسترسی به برنامه های آنلاین از آن ها استفاده کنید ، بدون نیاز به میزبانی محلی نرم افزار در محل کسب و کار اینترنتی شما. با این حال ، این سهولت استفاده جای خود را به عنوان یک عیب استفاده از محصولات SaaS محسوب می شود: وقتی شما از یک محصول SaaS استفاده می کنید ، هیچ کنترلی بر روی زیرساخت مبتنی بر ابر ندارد ، بنابراین اگر ارایه دهنده نرم افزار یک قطع برق را تجربه کند ، می تواند منجر به قطع سراسری وب سایت و مسائلی شود که می تواند به نوبه خود فرآیندهای کسب و کار شما را تحت تاثیر قرار دهد که نیاز  مجدد به محصولات SaaS دارد.

 

بخش اول مقاله را در اینجا بخوانید

به اشتراک بگذارید