11 وظیفه مهم مدیر یک وب سایت

مدیریت وب سایت یک شغل پردرآمد است، با توجه به این که سرمایه گذاران زیادی وارد حوزه اینترنت شده اند و دانش کمی از مدیریت وب سایت دارند نیازمند یک مدیرسایت حرفه ای برای کسب و کار خودشان هستند. در این مقاله مواردی مطرح شده که با رعایت کردن آن ها می توانید اشتباهات مدیریت سایت را به کمترین ممکن برسانید.

نکته مهمی که در باره مدیریت سایت باید بدانید این است که در چارت سازمان ها مدیریت سایت همواره مستقیماً با مدیر شرکت در تماس است و در مورد کسب و کار های آنلاین بیشترین تماس از سوی مدیریت شرکت و اعضای هیئت مدیره با مدیرسایت است.

مدیر سایت وظیفه مهمی دارد باید بتواند تیم فنی خوبی را تشکیل دهد، هماهنگی لازم با تیم تولید محتوا را داشته باشد، مسائل فنی را بررسی و پیاده سازی و یا برای آن برنامه ریزی کند و از همه مهم تر به مدیریت شرکت گزارشات لازم را ارائه کند.

مدیرسایت وظیفه اش مدیریت سایت است نمی توان با شرایط دیگر کاری یکسان دانست و اصلاً قابل قیاس نیست و هرگونه نشان دادن شباهت آن با دیگر مدیریت کسب و کار ها بسیار بسیار اشتباه است.
اما کارهایی که شما باید به عنوان مدیر یک وب سایت انجام دهید:

۱- مدیریت تیم فنی:

مسلماً وظایف مدیر یک وب سایت آنقدر زیاد است که نباید خودش وارد مسائل فنی مانند برنامه نویسی و مدیریت سرور باشد. ولی باید نسبت به تمامی مسائل فنی سایت آگاهی کامل داشته باشد.

بنابراین کار مهمی که باید مدیر یک سایت انجام دهد مستند سازی در زمینه مسائل فنی است.
شما به عنوان مدیر یک وب سایت باید به مدیریت شرکت پاسخگو باشید. پس بهترین کار ممکن مستند سازی همه چیز است.
رمز های سایت باید در اختیار افراد محدودی باشد و به صورت گروه بندی و مدیریت شده باشد. برای این کار می توانید از نرم افزار www.keepassx.org/ استفاده کنید. این نرم افزار به صورت امن تمامی رمز های شما را به همراه توضیحات مدیریت شده نگه داری می کند.
محل نگه داری رمز های سایت (آن رمز های بسیار پیچیده) نباید ذهن شما باشد. گروه های مختلف را ایجاد کنید و به هر یک از اعضای تیم فنی رمز مناسب خودشان را ارائه کنید.

در گام بعدی مستند سازی باید تمامی کد های نوشته شده در سایت دارای راهنما باشند. باید فرض شما ب این باشد که اگر فردی از تیم فنی شما رفت و فرد دیگری آمد با مطالعه مستندات فنی در کوتاه ترین زمان ممکن به تیم ملحق شده و کار را آغاز کند.
اگر از CMS استفاده می کنید باید مرتب سایت را به آخرین نگارش نرم افزار بروز رسانی کنید. و مسائل امنیتی را همواره چک کنید.
همچنین سرور سایت را همواره بررسی کنید تا آن هم از آخرین به روزرسانی ها برخوردار باشد.

۲- مدیریت تیم تولید محتوا:

هر سایتی نیازمند تیم تولید محتوا است. شما به عنوان مدیرسایت باید تیم تولید محتوا را مدیریت کنید. در محصول تکنیک های تولید محتوا به طور کامل گفتیم که چگونه محتوایی بنویسید که توسط گوگل جریمه نشده و از همه مهم تر رتبه خوبی در گوگل داشته باشید.
شما باید تیم تولید محتوا را آموزش دهید و یا به دوره ها آموزشی ارسال کنید تا بتوانند محتوای مورد قبول کاربران را بنویسند.
همان طور که می دانید جمله معروفی است که می گوید محتوا پادشاه است. بنابراین بخش تولید محتوا کارشان بسیار حساس است.

۳- تفکر در زمینه توسعه سایت

شما به عنوان مدیرسایت و فردی که وظیفه اش مدیریت سایت است. باید آینده کسب و کار و رقیبان را بررسی کنید و پیشنهادات مناسب را به مدیران شرکت بدهید. توجه داشته باشید که شما یکی از افراد مهم و کلیدی هستید که داخل کار های سایت هستید و از همه چیز خبر دارید.

۴- برگزاری جلسات داخلی با تیم به صورت منظم

به عنوان مدیرسایت باید هر هفته جلسات داخلی با تیم فنی و تولید محتوای خودتان داشته باشید و نظرات آنان را گرفته مشکلات فعلی را برطرف کنید. از تیم خود گزارش بخواهید از ان ها گزارش های روزانه و یا هفتگی بخواهید و در جلسات بر روی کار های انجام شده بحث کنید.

۵- ایجاد رابط کاربرپسند

شما مدیر وب سایت هستید و بنابراین کاربرانی که وارد سایت شما می شوند در حقیقت مهمانان شما هستند. با خودتان همواره فکر کنید که چگونه می توانم شرایطی را برای آن ها فراهم کنم که از بودن در سایت لذت ببرند. چگونه آن ها را به صفحات دیگر سایت هدایت کنم. چگونه آن ها را راضی کنیم تا عضو سایت ما بشوند و این که چگونه به آن ها خدمات و محصولات خودمان را بفروشیم.

شما باید این سؤال ها را همواره در ذهن خود و بر روی کاغذ داشته باشید و در جلسات از تیم خودتان بپرسید که چگونه کاربران را در سایت راضی نگه داریم.
بسیاری از کاربران حتی بایک فیلد اضافه ممکن است از خرید منصرف شوند بنابراین شما باید یک سیستم حرفه ای خرید را در سایت داشته باشید تا بتوانید شرایطی را فراهم کنید تا کاربر در کوتاه ترین زمان ممکن از سایت خرید کند.

 

۶- معرفی خدمات و محصولات به کاربران

در سایت خودتان باید به خوبی خدمات و محصولات را در دید مشتری قرار دهید. در سایت باید شرایطی را فراهم کنید تا مانند یک مغازه که فرد وارد می شود و فروشنده شما به معرفی محصول می پردازد، سایت شما نیز خدمات و محصولات شما را معرفی کند.
برای این کار می توانید از ویدئو و صوت استفاده کنید تا کاربران با خدمات و محصولات و یا حتی نحوه خرید از سایت شما مطلع شوند.
می توانید از محصولات خودتان کاتالوگ های الکترونیکی بسازید و آن ها را در اختیار کاربران سایت خودتان قرار دهید.

 

۷- جمع آوری اطلاعات مخاطبین سایت

طبق تجارب, نرخ بازگشت بسیاری از این سایت ها ۱۳% است. یعنی ۸۷% کاربران تازه وارد هستند (در یک بازه ۶ ماهه) و فقط ۱۳% آن ها مجدداً به سایت باز می گردند. بنابراین شما باید در سایت خودتان شرایطی را فراهم کنید تا اطلاعات کاربران را جمع آوری کند.

برای این کار می توانید از سیستم های مدیریت ایمیل استفاده کنید و در ازای ارائه کاتالوگ محصولات و و یا راهنمای خرید یک کالا نام و ایمیل خودشان را به شما بدهند. در این شرایط می توانید آن ها را با خبرنامه های خودتان به سایت بازگردانید.

شما با روش های زیر می توانید اطلاعات کاربران را جمع آوری کنید:
• عضویت در سایت (بد ترین روش ممکن)
• عضویت در خبرنامه
• ارائه محصول رایگان و دریافت ایمیل
• دریافت تخفیف ها در ازای ایمیل
• دریافت موبایل از طریق سامانه های پیامکی

و غیره...

۸- تحلیل داده های آماری سایت

یکی از شیرین ترین کارهایی که صاحب سایت انجام می دهد مشاهده آمار داده های سایت است.
البته نه این که فقط آمار سایت را مشاهده کنیم. اطلاعاتی که سیستم های آماری در اختیار ما قرار می دهند مانند نتیجه آمار گیری کشوری است. اینکه که کل بازدید کنندگان ما چه تعدادی هستند زیاد مهم نیست.
مهم این است که بررسی کنیم چرا آن ها خرید نمی کنند.

۹- پشتیبان گیری از محتوای سایت

شما مسئول سایت هستید و باید نسبت به هر اتفاقی در سایت پاسخگو باشید. بنابراین برای این که جلوی هر نابودی اطلاعات گرفته شود علاوه بر رعایت مسائل فنی باید یک سیستم منظم پشتیبان گیری از سایت خودتان داشته باشید.
معمولاً برای سایت های تجاری پشتیبان گیری ۳ و یا شش ساعته پایگاه داده و پشتیبان گیری فایل های سایت به صورت ۲۴ ساعت یک بار انجام شود.
نکته مهم این است که اطلاعات پشتیبان گیری نباید در داخل سرور سایت شما قرار داشته باشد. شما باید یک هاست و یا سرور پشتیبان گیری امن داشته باشید. تا در صورت خرابی سرور سایت با بالا آوردن سرور جدید اطلاعات را در کوتاه ترین زمان ممکن برگردانید.

۱۰ – کاربر ویژه

این یک نکته مهم است که شما باید حتماً به آن توجه داشته باشید و آن هم قرار دادن بخشی از کاربران در بخش ویژه و ارائه خدمات ویژه به آنان است.
وقتی کاربری عضو می شود و به جمع کاربران سایت شما می پیوندد شما باید خدمات ویژه ای را برای آن ها طراحی کنید تا زمانی که وارد می شوند مانند یک مهمان VIP با آنان برخورد شود.
در دنیای امروز علمی پدید آمده به نام gamification یا بازی سازی فرایند کسب و کار.
یکی از مهم ترین منابع درآمد وب سایت شما می تواند از بازی سازی یک فرایند در سایت باشد. فرد وارد سایت آموزشی شده و شروع به گذراندن دوره های آموزشی بکند و شروع به دریافت امتیاز و مدال کند و مدام دوره های آموزشی بیشتر شود. در این شرایط کاربر مدام به سایت سر میزند تا امتیاز بیشتری کسب کند.
همین کار را فروش گاه های اینترنتی معروف برای نقد و بررسی کالا ها در ازای دریافت امتیاز ارائه می کنند.
شما باید شرایطی را فراهم کنید تا کاربران مجدداً به سایت برگردند و از خدمات سایت استفاده کنند.

۱۱- جذب ترافیک به سایت

شما به عنوان مدیرسایت باید همواره در جستجوی منابع ترافیک جدید برای سایت خودتان باشید.
باید کاری کنید تا کاربرانی که به دنبال خدمات و محصولات شما هستند به سایت شما هدایت شوند.
مهم ترین کار ها برای جذب ترافیک موثر:
• بهینه سازی سایت برای موتور های جستجو.
• فعالیت موثر در شبکه های اجتماعی.
• ایمیل مارکتینگ.
• بازاریابی ویروسی.
• بنر های تبلیغاتی.
• سیستم تبلیغات کلیکی.
• خبر گذاری ها.
• آگهی در سایت های مرتبط.
وغیره ...

 

به اشتراک بگذارید