آیا بین پلاس 1 گوگل و افزایش رتبه سایت ها ارتباطی وجود دارد؟

چند سالی است که مباحث سئو - به عنوان مجموعه تکنیک ها و رویکردهایی که به اهداف مشخصی می اندیشد - در محافل مجازی طرفداران بسیاری برای خود پیدا کرده است.
هر چند سئو ناظر به «جستجوگرهای اینترنتی» است ولی از آنجا که «گوگل» یکه تاز بلامنازع موتورهای جستجو است، مباحثی که به نوعی با غول جستجو ارتباط پیدا می کند، بیشتر مورد توجه خوانندگان و صاحب نظران قرار می گیرد.
از سوی دیگر گوگل همه تکنیک ها و ترفندهای سئو را افشا نمی کند زیرا فارغ از اغراض مالی، از این می ترسد که مبادا این تکنیک ها مورد سوء استفاده اسپمرها و وبمسترهای تنبلی که می خواهند فراتر از شیوه های معمولی و مجاز، یک شبه ره صد ساله طی کنند قرار بگیرد.
سایت موز دات کام (moz.com) که یکی از منابع معتبر سئو محسوب می شود، چندی پیش مقاله ای به قلم سایرس شپارد (Cyrus Shepard) منتشر کرد که در آن ادعا شده بود بین +۱ گوگل و ارتقاء رتبه سایت ها، ارتباط شگفت انگیزی وجود دارد.
بلافاصله پس از انتشار این نوشته جذاب و خوش عنوان، بحث ها و گفتگوهای زیادی به راه افتاد.
نویسنده در این مقاله ادعا کرده که به اشتراک گذاری های گوگل پلاس (یا همان +۱ که «پلاس وان» خوانده می شود) ارتباط و تاثیر مستقیمی بر بالا رفتن رتبه سایت نزد گوگل دارد.
به عبارت دیگر هر چه یک مطلب بیشتر بین کاربران گوگل پلاس دست به دست بچرخد، آن مطلب و سایت میزبان آن، از دید گوگل اعتبار و اهمیت بیشتری می یابد.
آقای شپارد بر این باور است که پست های به اشتراک گذاشته شده در گوگل پلاس بلافاصله پس از انتشار، توسط روبات های گوگل کاوش و ایندکس می شود.

تحلیل ماجرا
شاید بهتر بود نویسنده، این مطلب را در قالب یک نظریه و تئوری ارائه می کرد و آن را یک واقعیت جزمی تلقی نمی نمود.
نوشتار جذاب آقای شپارد، توجه بسیاری از سئوکارها و متخصصین را به خود جلب کرد.
مت کاتس (Matt Cutts) یکی از مهندسین برجسته و نام آشنای گوگل و یکی از تاثیرگذاران بخش سئوی این شرکت، بالافاصله نسبت به این موضوع واکنش نشان داد.
وی چند روز بعد در یک پست اینترنتی، نادرست بودن این ادعا را اعلام نمود و خاطرنشان کرد که در دو سال پیش نیز همین ادعا در خصوص به اشتراک گذاری های فیس بوک مطرح شده بود.
Rand Fishkin یکی از چهره های شناخته شده سئو و مدیر سایت سئو موز (SEOmoz) در جریان کنفرانس SMX Advanced search در سال ۲۰۱۱ گفته بود: "یکی از جالب ترین یافته های من از تجزیه و تحلیل Ranking Factors سال ۲۰۱۱ این است که بین به اشتراک گذاری های فیس بوک و موقعیت سایت ها در جستجوهای Google US ارتباط تنگاتنگی وجود دارد."
آقای رند مدعی شده بود که گوگل به نحوی از انحاء به اطلاعات فیس بوک دسترسی دارد.

تئوری نادرست؟
آقای کاتس می گوید اگر شما یک محتوای جذاب ایجاد کنید: مردم به آن لینک می دهند، آن را لایک می کنند، در فیس بوک به اشتراک می گذارند، به آن +۱ می دهند و غیره؛ ولی این بدان معنا نیست که گوگل از این علائم اجتماعی در رتبه دهی سایت ها استفاده می کند.
او می گوید به جای این که به چنین تجزیه و تحلیل هایی بپردازید، بهتر است وقت خود را برای تولید محتواهای عالی صرف نمایید.
بنابراین به نظر می رسد آقای کاتس نیز با بسیاری از کارشناسان سئو هم عقیده است: یکی از بهترین راه های بهبود رتبه سایت ها، همانا تولید محتواهای باکیفیت است.
آقای کاتس در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرده یک کارشناس دیگر سئو، بررسی های موشکافانه ای در خصوص تاثیر یا عدم تاثیر +۱ها بر رتبه سایت ها انجام داده که نتایج آن احتمالاً طی یک یا دو ماه آینده منتشر خواهد شد.
این کارشناس گوگل اظهارات مشابهی را سال گذشته در جریان کنفراس SES که در سانفرانسیسکو برگزار شد اظهار نمود.
وی گفته بود گوگل هنوز ارزش و اهمیت زیادی برای +۱ها قائل نشده است.
به نظر می رسد رویکرد گوگل از آن زمان تا کنون تغییر چندانی به خود ندیده است .

به اشتراک بگذارید