کدام را انتخاب می کنید: دات کام؟ یا دات آی آر؟

دنیای اینترنت همراه با انواع دامنه ها می باشد.این آدرس ها ما را به سمتی میبرد که دارای محتوایی می باشد.این آدرس باید در جای خود نوشته شود.ما قصد داریم تفوت بین دامنه هارا برای شما توضیح دهیم تا به اهمیت و تفاوت دامنه ها پی ببرید.انتخاب دامنه بخشی از حرکت یک وب سایت می باشد.شما با انتخاب یک دامنه مناسب می توانید راحت تر آن را در محل آدرس وارد نموده و همیشه در خاطره بماند.
در این بخش می خواهیم به بخش های مختلف دامنه اشاره نمائیم.

 

ساختار دامنه های اینترنتی ؟

شروع دامنه های اینترنتی با www می باشد، اما شما می توانید این آدرس را بدون www وارد نمائید.دامنه ها دارای بخش دومی نیز می باشند این بخش شامل نام اصلی وب سایت شما است مانند Tar-Nama در وب سایت www.Tar-Nama.com.این بخشی است که شما می توانید آن را درصفحه اصلی وب سایت تارنما جستجو کنید و در صورت تمایل آن را ثبت نمائید.برای راحتی شما عزیزان ، گروه تارنما بخش جستجوی دامنه را از طریق پیامک راه اندازی نموده است. و بخش سوم شامل پسوندی است که با دات کام و یا ... به پایان می رسد .شما می توانید این بخش را نیز در صورت خالی بودن آن انتخاب نمائید.
 

  طرز کارکرد دامنه های اینترنتی؟  

برای نمایش وب سایت شما بجای وارد نمودن اعداد از کلماتی استفاده شده است که در صورت وارد نمودن آن ها سایت مورد نظر شما نمایش داده می شود.مجموعه سیستم های مرتبط با دامنه های اینترنتی را Domain Name System یا به اختصار DNS می نامند.هر سایت اینترنتی یک شماره آی پی یا شماره شناسایی روی اینترنت دارد که با عدد نوشته می شود.با توجه به اینکه حفظ کردن این عددها ساده نیست، سیستم دامنه های اینترنتی کاربرد پیدا می کند. در این سیستم نام های از قبل انتخاب و ثبت شده به یک عدد الصاق می شوند و به این ترتیب وقتی شما مثلا Tar-Nama.com را در آدرس تایپ می کنید، انگار مثلا شماره۸۸,۴۰۱,۱۰,۱۰۵ را تایپ کرده اید.

تاریخ انقضاء دامنه ها؟

طول یک دامنه می تواند محدود باشد.این دوره ها از یک تا پنج سال است و البته شما می توانید مثلا آن را برای مدت زمان بیشتر هم تمدید کنید.موضوع اینجاست که در صورت تمدید نکردن دامنه ، دامنه شما به صورت آزاد یه دیگران معرفی می شود.بوده اند افرادی که دارای دامنه های خوب و عالی همراه با وب سایتی که دارای رتبه بالایی بوده ولی به دلیل پایان تاریخ آن و تمدید نکردن آن دامنه ی خود را از دست داده اند.
 

نکاتی در انتخاب دامنه؟

دامنه هایی که کوتاه هستند هم محبوب هستند و هم به راحتی در ذهن می مانند و چه بسا قیمت بالاتری هم دارد.برای راحتی شما عزیزان ، گروه تارنما بخش جستجوی دامنه را از طریق پیامک راه اندازی نموده است. و بخش سوم شامل پسوند ی است که با دات کام و یا ... به پایان می رسد .شما می توانید این بخش را نیز در صورت خالی بودن آن انتخاب نمائید. ولی برای گرفتن اطلاعات بیشتر می توانید از وب سایت who.is استفاده نمائید.
 

  انواع دامنه های اینترنتی؟  

کافی است بدانید که ما یکسری دامنه های عمومی داریم مانند دات کام، دات نت، دات اورگ و یکسری هم دامنه های محلی یا کشوری داریم مثل دات آی آر. دامنه های عمومی را می توانیم از شرکت های خارجی یا نمایندگان آنها خریداری کنیم. برای این کار نیاز به کارت اعتباری خارجی داریم. نگران نشوید خوشبختانه در داخل ایران شرکت های زیادی وجود دارند که اینکار را برای شما انجام می دهند. دامنه های دات آی آر در داخل ایران نگهداری و مدیریت می شوند و با کارت های بانکی به راحتی قابل خرید و تمدید هستند.
 

آیا در خارج از ایران ، دات آی آر سرچ می شود؟

اینکه یک دامنه اینترنتی کشوری باشد هیچ تاثیری در دیده شدن آن ایجاد نمی کند. یک دامنه اینترنتی اگر بر یک سرور نگهدارنده محتوا اتصال پیدا کند از هر کجای اینترنت می توان به آن دسترسی داشت.
 

اگر یک دامنه اینترنتی دزدیده شود آیا مطالب آن سایت نیز از بین می رود؟

دامنه های اینترنتی هیچ ارتباطی به محتوای یک سایت ندارند.آنها جای دیگری نگهداری می شوند و از طریق دیگری ثبت و تمدید می شوند.به همین دلیل هر گونه تغییر در آنها منجر به حذف سایت نمی شود.بنابراین نگران نباشید.با این حال اگر دامنه اینترنتی دزدیده شود در محتوای وب سایت شما هیچ تغییری ایجاد نمی شود اما کاری بسیار مضر می باشد.اما خطری که شما را در اینجا دنبال می کند این است که هکر نسبتا محترم اقدام به تغییر DNS شما ایجاد کند که در این صورت دسترسی شما به مطالب وب سایتتان غیر ممکن می شود.
 

کدام را انتخاب می کنید؟  

واقعیت این است که تعداد دامنه های ثبت شده دات کام در جهان اینترنت بیش از دیگر دامنه هاست وگرنه کاربرد آنها از ابتدا قرار بوده فقط برای سایت های بازرگانی Commerical باشد. دات نت نیز روی Network و دات اورگ نیز برای سازمان ها
 
(Organization) به وجود آمده است.با این حال به مرور عملا این تقسیم بندی ها کنار گذاشته شده و صرفا اولویت بندی بر اساس مشهور بودن پسوندها جایگزین شده است.به طور مشخص می توان گفت که از نظر فنی هیچ فرقی بین دامنه ای دات کام ، دات اورگ یا دات آی آر وجود ندارد. البته ممکن است بر حسب برخی فاکتورها سرعت دسترسی به آنها متفاوت باشد که برای کاربران عادی اصلا محسوس نیست.
 

نکات امنیتی در مورد دامنه ها؟

مهم ترین نکته این است که اطلاعات اکانت دامنه اینترنتی را باید مانند اطلاعات محرمانه نزد خود حفظ کنید. برخی شرکت های ایرانی این اطلاعات را به خریداران نمی دهند و آن را نزد خود نگاه می داند.بهترین کار این است که این اطلاعات را از آنها بخواهید و خود نگهداری کنید. دقت کنید که دامنه اینترنتی مثل پسورد فقط متعلق به شماست و نباید آن را نزد دیگران نگاه دارید.
همچنین همواره باید مراقب باشید که دامنه اینترنتی را چه زمانی باید تمدید کرد.خوشبختانه بسیاری از شرکت های ثبت دامنه اینترنتی با ارسال ایمیل های هشدار این موضوع را به خریداران و صاحبان دامنه ها یادآور می شوند ، با این حال سالانه هزاران دامنه اینترنتی به دلیل بی توجهی یا منقضی می شوند یا دیگر دسترسی به آنها ممکن نیست یا هزینه سنگینی برای بازگشت آن به صاحبان و متقاضیانش تحمیل می کند.

 

 

به اشتراک بگذارید