تفاوت addon domain با دامین پارک شده ساب دومین و دومین فورواردینگ ریدایرکت کردن دامنه چیست؟

احتمالاً تا کنون اصطلاحات دامین Addon، ساب دومین، و دامین پارک شده به گوش تان خورده است. این ها همه امکاناتی هستند که سرویس دهنده ی هاست می تواند به عنوان امکانان اضافه روی فضای هاست خریداری شده در اختیار شما بگذارد. در این مطلب می خواهیم تفاوت های این سه نوع دامنه را به صورت ساده برای شما بیان کنیم.

Addon Domain

داشتن یک دامین addon بسیار شبیه داشتن یک وب سایت جداگانه است. دامنه ی addon به یک فولدر در فولدر wwwroot یا public_html اشاره می کند و فایل هایش در آن فولدر میزبانی خواهد شد. از این جهت دامین add-on دقیقاً یک ساب دومین یا زیردامنه است که نام دامین add-on روی آن پارک شده است.

دامنه ی addon باید از پیش ثبت شده باشد و نیم سرورهای آن باید با نیم سرورهای دامنه ی اصلی یکی باشد. به علاوه برای هر دامین addon که به حساب تان اضافه می کنید باید رکوردهای DNS جدا در حساب تان معرفی کنید. برای دست رس به addon domain سه راه وجود دارد:

-به صورت مستقیم www.addondomain.com

-به صورت یک دایرکتوری روی دامنه ی اصلی www.maindomain.com/addondomain

-به صورت یک زیردامنه از دامنه ی اصلی addondomain.maindomain.com

در هنگام دست رس به دامین add-on دقیقاً نام خود دامنه در نوار آدرس مرورگر دیده خواهد شد، در نتیجه دامنه addon مانند یک وب سایت مجزا عمل می کند. دامین addon با این که از همان فضای هاست و پهنای باند دامنه ی اصلی استفاده می کند، دارای دست رس FTP، ایمیل، و آمار وب مختص خود است و البته محتوای آن نیز می تواند کاملاً با دامنه ی اصلی متفاوت باشد. این دامنه از بیرون کاملاً شبیه یک وب سایت جداگانه است و بازدیدکننده ی عادی نمی تواند تشخیص دهد که با وب سایت دیگری هم زمان روی یک حساب هاستینگ قرار دارند.

ساب دومین/ زیردامنه (Sub-domain)

ساب دومین از همان دامنه ی موجود استفاده می کند و نام مخصوص خود را ندارد. در نتیجه برای استفاده از آن نیازی به ثبت نام دامنه نیست. همانند دامنه addon زیردامنه نیز به فولدری در داخل فولدر روت wwwroot یا public_html اشاره می کند. مثلاً اگر زیردامنه ی shop را روی دامنه ی اصلی ایجاد کنید کاربران برای دست رس به آن در مرورگر آدرس shop.maindomain.com را وارد خواهند کرد. معمولاً دست رس آنلاین به فضای ایمیل در سرویس های هاستینگ از طریق یک ساب دومین مانند mail.maindomain.com انجام می شود.

دامنه ی پارک شده (Parked Domain) یا آلیاس (Domain Alias)

دامین پارک شده یا آلیاس یا نام مستعار دامنه یک دامنه ی ثبت شده است که به یک دامنه ی موجود اشاره می کند. اگر مثلاً شما دامنه ی parkeddomain.com را ثبت کنید و آن را روی دامنه ی دیگری مانند maindomain.com پارک کنید، وقتی در مرورگر آدرس parkeddomain.com وارد شود اتصال به maindomain.om برقرار خواهد شد و چیزی که در نهایت در نوار آدرس مرورگر دیده خواهد شد عبن محتوای سایت اصلی است. معمولاً این کار را زمانی انجام می دهند که می خواهند نام دامنه را ثبت کنند و از آن برای نمایش محتوای همان سایت اصلی استفاده کنند. در این حالت نیازی به خرید هاست مجزا نیست. به علاوه در مواردی اگر دو سایت روی دو سرویس جدا عیناً کپی هم باشند ممکن است از طرف جست جوگرها در رتبه بندی با جریمه مواجه شوند.

دامین پارک شده یا آلیاس از همان نیم سرورهای دامنه ی اصلی استفاده می کند. هر آدرس ایمیلی که تحت دامنه ی اصلی تعرف شود عیناً برای دامنه ی پارک شده نیز ایجاد می گردد و قابل استفاده است.

فوروارد کردن یا ریدایرکت کردن دامنه (Domain Forwarding یا Domain Redirection)

دومین فورواردینگ وقتی استفاده می شود که شما دو دامنه با دو هاست مجزا دارید ولی احتیاجی به طراحی دو سایت مجزا یا داشتن دو نام دامنه ی مجزا در نوار آدرس نمی بینید. از طریق کنترل پنل هاست دامنه ای که می خواهید آن را ریدایرکت کنید نام دامنه ی وب سایت اصلی تان یا آدرس صفحه یا زیردامنه ای از آن وب سایت را که مایلید بازدیدکنندگان سایت فعلی ببینند به عنوان مقصد وارد می کنید. در این حالت وقتی در نوار آدرس مرورگر نام دامنه ی فوروارد شده وارد شود مرورگر به وب سایت اصلی وصل می شود و نام وب سایتی که در نوار آدرس دیده می شود نیز تغییر می کند و به maindomain.com یا یک صفحه یا زیردامنه از آن تبدیل می شود.

برای ریدایرکت کردن لزومی نارد هر دو دامنه دارای نیم سرورهای مشابه باشند، زیرا شما دو سرویس کاملاً مجزا را به یک دیگر متصل نموده اید و در واقع از یکی از فضاهای هاستینگی که خریداری کرده اید استفاده ی کامل نکرده اید. هر کدام از این دو دامنه سرویس ایمیل و FTP مستقل خود را دارند.

 

به اشتراک بگذارید