معرفی ابزار های مدیریت سایت و سرور بر روی موبایل

مدت زمان زیادی از وابستگی کامل مدیران فروشگاه و سرور به کامپیوتر های شخصی رو میزی (desktop) نمی گذرد. بی تردید لپ تاپ ها تا حدود بسیار زیادی این وابستگی را کاهش دادند اما نیاز به ابزاری کارا تر با امکان دسترسی راحت تر همچنان احساس می شد.تنها راه حل این مشکل دستگاه های قابل حملی مانند گوشی موبایل و تبلت بودند.

حال آنکه ابزار های مورد نیاز برای مدیران سرور ، بسیار با ابزار ها و نرم افزار های مورد استفاده روزمره کاربران متفاوت است و در صورتی که در اختیار یک کاربر عادی قرار گیرند، مسلما امکان استفاده از آن را نخواهد داشت. به همین علت است که رتبه بندی و امتیاز این ابزار های کاربردی، در فروشگاه های اندرویدی و iTunes نسبت به سایر نرم افزار ها بسیار پایین است. اما تنها یک مدیر سرور است که به ارزش این ابزار ها واقف است. در ادامه نرم افزار هایی که باید بر روی دستگاه همراه یک مدیر سرور کارکشته نصب باشد را معرفی خواهیم کرد.

معرفی ابزار های مدیریت سایت و سرور بر روی موبایل


ConnectBot :
عموما مدیریت سایت و سرور های مبتی بر Unix از طریق ارتباط SSH انجام می پذیرد. همچنین کارکرد اکثر سرویس های تحت وب منوط به باز بودن پورتی خاص است که معمولا توسط سرویس Telnet بررسی می شوند. در نرم افزار ConnectBot هر دو قابلیت فوق را به صورت یکجا در اختیار خواهید داشت. همچنین در صورتی که در مورد امنیت ارتباط SSH به سرور خود نگران هستید، این نرم افزار امکان برقراری ارتباط بر بستر امن را بر روی این پروتکل به شما ارائه می دهد. نرم افزار مشابه ConnectBot در سیستم عامل IOS نرم افزار iSSH است که تقریبا تمامی امکانات فوق را در اختیار شما قرار خواهد داد.
PingDom :
پیش از این در مورد سرویس های مانیتورینگ، توضیحاتی به تفصیل ارائه شده است. حال آنکه توسعه دهندگان برخی از این نرم افزار ها، به حق انتخاب و سلیقه کاربران خود احترام گذاشته و سرویس های خود را تحت پلتفرم های قابل حمل نیز گسترش داده اند. Pingdom نیز از آن دسته سرویس هایی است که نیاز به رابط کاربری موبایل را برای سرویس خود احساس کرده است. در رابط کاربری این سرویس، امکان مشاهده وضعیت سرور های خود را دارید، همچنین این نرم افزار در صورت ایجاد تغییر در وضعیت سرور به صورت Notification به شما پیام خواهد داد و چند نمودار کاربردی را نیز برای بررسی وضعیت سرور در روز، هفته و ماه در اختیار شما می گذارد.
TeamViewer :
مسلما امکان ریموت به سرور از طریق Remote Desktop Protocol روی گوشی های موبایل با صفحه نمایش کوچک قدری غیر منطقی به نظر می رسد. اما در صورتی که از یک تبلت با صفحه نمایش بزرگ استفاده می کنید، امکان اتصال ریموت به سرور از طریق این دستگاه می تواند بسیار کاربردی باشد. توسعه دهندگان Team viewer این امکان را در نسخه رایگان نرم افزار خود، در اختیار شما قرار می دهند. در این نرم افزار، امکان اتصال ریموت به سرور های مبتنی بر Windows و Mac را خواهید داشت. این نرم افزار با قرار دادن میانبر برای کلید های ترکیبی، تلاش بسیار زیادی برای حل معضل رابط کاربری در ریموت از طریق دستگاه های لمسی کرده است. اما گاها” خلاء عدم وجود صفحه کلید و موس احساس می شود و نمی توان ورژن موبایل این نرم افزار را به طور کل جایگزین Desktop نمود.
AndFTP :
امکان آپلود فایل در فضایی در اینترنت، قابلیتی است که تعداد زیادی از نرم افزار های موبایل آن را ارائه می دهند. اما گاها” مدیران سرور نیاز دارند که با سرور خود از طریق FTP ارتباط داشته باشند که بر حسب اتفاق برای این مورد نیز نرم افزار های زیادی وجود دارد. از بین این نرم افزار ها، کامل ترین نرم افزار از زاویه دید کاربران Google Play نرم افزار AndFTP است. در این نرم افزار تمام قابلیت های مورد انتظار از یک نرم افزار دسکتاپ FTP گنجانده شده است. در سیستم عامل iOS بدون شک انتخاب کامل تری نسبت به نرم افزار FTP On The Go وجود ندارد.
Ping Tools :
اهمیت و کارایی ابزار هایی مانند Ping، Traceroute ، Port Scanner و… بر مدیران سرور کاملا مبرهن است. حال آنکه نیاز به این ابزار ها بر روی دیوایس های قابل حمل برای مدیران سرور به شدت احساس می شود. نرم افزار Ping Tools این ابزار ها را در قالب یک رابط کاربری ساده و کاربر پسند در اختیار شما قرار می دهد.

 

به اشتراک بگذارید