وبسایت لاک پشتی بهتر است یا خرگوشی

سرعت بارگذاری وبسایت در جذب مخاطب موثر است
یکی از موضوعات روز و غیر قابل چشم پوشی برای مدیران فروشگاه ها ، سرعت بارگذاری وبسایت – Website Speed – است. این موضوع در ابتدا برای کاربران حائز اهمیت است، زیرا هرچه سایت شما سریع تر باشد، در زمان کمتری کاربر به مقصود خود می رسد.
البته برای این موضوع استثناهایی نیز وجود دارد و آن درخصوص سایت های مربوط به مد، هتل ها یا رستوران ها و کسب و کارهایی است که به نوعی تصاویر اثربخشی آنها را چند برابر خواهد کرد. برای این گونه وبسایت ها گاهی می شود سرعت را فدای زیبایی خاص آنها کرد.
موضوع سرعت و نحوه بارگذاری وبسایت ها با ورود تلفن های هوشمند داغ تر شد، زیرا بسیاری از وبسایت ها از طریق تلفن های هوشمند مرور می شود و در بسیاری موارد اینترنت پر سرعت برای تلفن های همراه در دسترس نیست؛ بنابراین سایتی بیشتر مورد توجه قرار خواهد گرفت که برای کاربر ارزش خاصی قائل بوده و سبک و راحت بارگذاری شود و وقت ایشان را به اصطلاح تلف نکند.
با وجود این اهمیت ها، در الگوریتم فعلی گوگل یعنی مرغ مگس خوار، سرعت بارگذاری وبسایت یکی از معیارهای ارزیابی وبسایت هاست. پس این ویژگی توجه به این موضوع را بیش از پیش مهم می کند.
GTMetrix، مجموعه ای است برای سنجش سرعت و عملکرد یک وبسایت. این سایت ، اطلاعاتی را در اختیار مدیران وبسایت ها قرار می دهد تا بتوانند علاوه بر کسب اطلاع از وضع وبسایت کنونی، راهکارهایی را برای بهبود آن به کار گیرند. برای این کار کافی است پس از مراجعه به وبسایت GTMetrix. com، آدرس سایت خود را وارد کنید. برای سایت تان چند دقیقه ای زمان می برد. آماده سازی یک گزارش از سرعت وبسایت و عملکرد آن کار آسانی نیست، پس کمی صبر کنید، همه چیز معلوم می شود.
صفحه ای نمایان می شود که شروع آن، دو رتبه است؛ رتبه هایی از A تا F که به ترتیب بهترین و بدترین رتبه است. رتبه اول امتیاز، بارگذاری وبسایت و رتبه دوم امتیاز کارایی یا عملکرد را در برمی گیرد. در کنار این رتبه بندی ها، زمان بارگذاری وبسایت با واحد ثانیه نمایش داده می شود و از طرفی حجم وبسایت نیز با واحد کیلوبایت مشخص می شود. تا اینجای کار وضع فعلی وبسایت است. البته در ادامه گزارش دقیق تر می شود و بر اساس تک تک پارامترها می توان موارد را رفع و امتیاز یا رتبه مربوط را افزایش داد.

● عکس ها چند در چند؟
یکی از شاخصه هایی که در سرعت وبسایت اثربخشی زیادی دارد، مشخص کردن ابعاد تصاویر است؛ به این صورت که هر عکسی که در وبسایت درج می شود، از قبل مشخص باشد چه طول و عرضی دارد؟
اما چرا این موضوع در سرعت بارگذاری سایت این قدر موثر است؟ این موضوع سبب می شود سایت منتظر بارگذاری تصاویر نباشد و بلافاصله متن ها را نمایش دهد. با اطلاع از ابعاد دقیق عکس مورد نظر، وبسایت جای عکس را خالی گذاشته و بقیه موارد را نمایش می دهد. این موضوع در بین مدیران وبسایت ها با نام Image Dimension مطرح شده و در GTMetrix نیز به همین نام، وضعیت از صفر تا ۱۰۰ درصد نمایش داده خواهد شد.
نکته جالب توجه اینجاست که نشانی تک تک تصاویری را که برای آنها ابعاد مشخصی درج نشده است، به نمایش درمی آورد و در مشخص کردن ابعاد به شما کمک خواهد کرد.
● بهینه سازی عکس ها
معمولا از تصاویر در اندازه ها و حجم های مختلفی در وبسایت ها استفاده می شود. در واقع بخش عمده ای از سرعت نمایش یک فروشگاه ، به میزان حجم تصاویر استفاده شده در آن بستگی دارد. برای این کار در گزارش، بخشی اختصاص داده شده است که حتی تصاویری غیر استاندارد با حجم بیش از متعارف نمایش داده خواهد شد. اگر این موضوع را بخواهیم مختصر اما کاربردی دنبال کنیم، لازم است تصاویری با ترکیب رنگی بالا با پسوند Jpeg استفاده شود و تصاویری با ترکیب رنگی کم با پسوند PNG به کار گرفته شود. برای این منظور یعنی تبدیل تصاویر با رنگ کم به PNG کم حجم، وبسایت ها و برنامه هایی وجود دارد. سایت compresspng. com بخوبی این کار را انجام می دهد، کافی است تصاویر مورد نظر را از رایانه تان آپلود کرده سپس با فشردن دکمه مربوط این تبدیل را انجام داده و ذخیره کنید.

در گزارش ارائه شده از سوی GTMetrix، موارد دیگری نیز مطرح می شود که از حوصله این مطلب خارج است. این موارد عبارت است از: کوچک سازی جاوا اسکریپت، کوچک سازی CSS، کوچک سازی HTML، اجتناب از دستور CSS@Import و...

به اشتراک بگذارید